Werk en leven

Ons werkend leven kent een extreem hoog tempo en de negatieve gevolgen van stress gaan steeds meer overheersen. Zelfs ‘gezonde’ werknemers en leiders voelen de consequenties. Onderzoek heeft aangetoond dat we onder chronische stress steeds minder in staat zijn om gefocused en aanwezig te zijn, en op een emotioneel intelligentie manier te handelen. Terwijl het werk tegenwoordig – in wereldwijde waardeketens – juist dat vraagt: een hoge graad van vitaliteit, bewustheid en sociale competentie, om samenwerking, betrokkenheid en innovatie te ontwikkelen.

Veerkrachtig zijn is gemakkelijker gezegd dan gedaan – veel mensen worstelen met de onderliggende mentale en emotionele vaardigheden die de ruggegraat van veerkracht uitmaken. Daarop richt de kern van deze training zich – begrijpen wat veerkracht drijft en leren om die cruciale vaardigheden te versterken.

Kijken naar hartslagvariabiliteit

Een belangrijk aspect van dit programma is dat we het meten van hartslagvariabiliteit (HRV) integreren met hulp van Firstbeat. Dit helpt ons te begrijpen hoe ons lichaam reageert op stress en hoe dit onze energie beïnvloedt. Hoe laden we onze batterij op? Wat voedt ons en wat put ons uit? Want een vitale geest huist in een vitaal lichaam.

Nu organisaties meer agile willen worden, is het belangrijk veerkracht niet te vergeten. De stress zal niet minder worden – gestelde eisen nemen niet af, de zaken worden niet minder complex. Iedereen zal veerkracht moeten leren cultiveren – het gaat hand in hand met agility.

Kernpunten

  • 4 tot 6 modules – elk gericht op een specifiek aspect van veerkracht.
  • Individuele HRV Assessment en coaching
  • Significante verbetering in emotionele, mentale en fysieke veerkracht.

Veerkracht

Veelbesproken maar helaas vaak niet goed begrepen concept. In de training helpen we deelnemers te begrijpen welke concrete vaardigheden ten grondslag liggen aan veerkracht – en hoe je die kunt oefenen.

Neurofysiologie en mindfulness

Begrip van de neurowetenschap achter veerkracht kan enorm behulpzaam zijn. Het helpt ons ons welzijn serieus te nemen en te begrijpen hoe verschillende factoren onze mentale en emotionele beïnvloeden. Mindfulness­oefeningen vormen de kern van hoe we omgaan met de mentale en emotionele processen achter veerkracht.

Zelf-assessment

Deelnemers doen mee aan een gestructueerde vorm van zelfevaluatie van dimensies van veerkracht om ze te helpen identicificeren welke dimensie degenen zijn waaraan ze in de trainingsperiode willen werken.

Hartslagvariabiliteit

Een individueel assessment van de hartslagvariabiliteit en de kijk die dit geeft op onze stressreacties en de impact op onze energie. Leren hoe de activering van het stresssysteem te verschuiven en leren om weer op te laden.

Evaluatie

Deelnemers doen vooraf en achteraf mee aan een survey – en ontvangen een individueel rapport daarover. Daarnaast is er een rapport op groepsniveau beschikbaar op basis van de waargenomen stress schaal, het mentale gezondheidscontinuüm, de zelfeffectiviteitsschaal, en aanverwante schalen.

Ondersteuning

Steun voor zelfgestuurd leren via onze Awaris-app en de uitgebreide zelfstudiebibliotheek op ons leerplatform.

Format

Deze training kan worden uitgevoerd in verschillende formats – ofwel in 4 tot 6 modules, of in een combinatie van livesessies met online ondersteunde groepssessies.