Inhoud

Wat zijn jouw positieve karaktereigenschappen? Als je jouw sterke kanten kent en vaker gebruikt in je dagelijks leven, ben je gelukkiger en succesvoller in relaties en werk. Alleen… soms schieten we natuurlijk door in onze sterke kanten. Dan worden het onze valkuilen.

Mindfulness is een effectieve manier om je bewustzijn te trainen met een vriendelijke, open houding. Daarmee zijn we vriendelijker voor onszelf en kunnen we beter omgaan met stress. Ondanks de positieve effecten is het soms lastig om je meditatie vol te houden.

Mindfulness & Sterke Kanten combineert deze twee goed onderzochte methodes: de ontwikkeling van mindfulness en die van ‘character strenghts’ ofwel positieve karaktereigenschappen. Door deze twee methodes te combineren ontstaat een mooie kruisbestuiving. Ten eerste zul je je mindfulness versterken door jouw persoonlijke sterke kanten te gebruiken om meer bewust te zij en meer op jouw eigen wijze te mediteren. Ten tweede breng je je sterke kanten in balans door met mindfulness op te merken wat jou energie geeft, wanneer je doorschiet in een valkuil en hoe je daar balans in terugbrengt.

Sterke kanten ontwikkelen met mindfulness

Deze training zet dus mindfulness in om je sterke kanten te ontwikkelen. Je wordt je meer bewust van jouw positieve eigenschappen. Wat past bij jou en wat geeft je energie? Wat helpt jou om met moeilijke situaties om te gaan? En hoe bewaar je de balans tussen een goede eigenschap en doorschieten in die eigenschap? Denk aan kritisch denken dat doorschiet in perfectionisme of vriendelijkheid voor anderen dat doorschiet in jezelf vergeten.

Mindfulness versterken met jouw sterke kanten

Daarnaast gebruik je je sterke kanten om mindfulness verder te ontwikkelen. Veel mensen vinden het bijvoorbeeld een uitdaging om elke dag te mediteren en mindfulness in het dagelijks leven toe te blijven passen. Jouw sterke kanten kunnen je helpen om daarin een passende manier te vinden. Humor helpt je misschien om het niet te serieus te nemen als het een keer niet lukt. Nieuwsgierigheid kan je helpen om steeds weer met een frisse blik te beginnen. Enzovoorts.

Achtergrond

In de psychologiewereld (en ook wel een beetje de mindfulnesswereld) is het nog niet zo gebruikelijk om je te richten op het positieve. Toch valt er veel winst te behalen door je sterke kanten verder te ontwikkelen. Het is makkelijker het goede te vergroten dan het lastige te verkleinen. Dus je je maakt makkelijk grote stappen vooruit. Bovendien is het ontzettend leuk om te doen waar je goed in bent. Je biedt jezelf er veel mee, en ook de wereld om je heen. Daarbij gaat het er niet om dat je het lastige probeert te negeren. Je kunt echter wel kiezen om je aandacht regelmatig op de positieve kanten te richten.

De benadering van het ontwikkelen van sterke kanten is afkomstig uit de positieve psychologie. Dit terrein is eind jaren negentig door Martin Seligman en zijn collega’s ontwikkeld. Zij vonden dat de psychologie scheef was gegroeid: heel veel onderzoek ging over wat er niet goed was, zoals psychische klachten. Er was echter weinig bekend over de goede kanten van het leven, zoals geluk, goede relaties en sterke kanten. Er is toen een onderzoeksprogramma gestart om de ‘VIA Character Strengths’ te vinden. Welke universele positieve karaktereigenschappen bestaan er? Op basis van deze sterke kanten is ook een nieuwe mindfulness­training ontwikkeld: Mindfulness Based Strengths Practice. De training is door Ryan Niemiec ontwikkeld, naast een ervaren mindfulness­trainer is hij ook education director van het VIA Instituut.

Programma

De training bestaat uit 4 bijeenkomsten van 3 uur. In iedere sessie leer je nieuwe meditaties rond dit thema. Ook wordt uitleg en inzicht gegeven in jouw sterke kanten, waarbij voorbeelden van universele sterke kanten worden uitgewerkt. Er wordt geoefend in hoe je met mindfulness je kracht kunt versterken (‘mindful strength use’). Hierbij is er veel aandacht om het positieve dat er al is waardering te geven, en hierdoor te doen groeien. De onderlinge uitwisseling in de groep helpt je hierbij, maar brengt je ook op het spoor voor sterke kanten (‘goudklompjes’) bij jezelf die je nog niet eerder zag.

Voor wie

Voor iedereen die eerder een mindfulness­training heeft gevolgd.

Startdata

Nieuwe data volgen binnenkort.
Aanmelden kan zodra startdata bekend is.