Inhoud van de training

Je hebt een mindfulness­training of een compassietraining gevolgd, of misschien zelfs allebei. En je hebt ervaren hoeveel de beoefening kan toevoegen aan je kwaliteit van leven. Je wilt hier dan ook graag een vervolg aan geven, onder begeleiding van ervaren trainers en in een groep met gelijkgestemden. Je zoekt steun, stimulans en inspiratie bij je beoefening en een manier om hier op een diepgaande en tegelijkertijd lichte manier mee aan de slag te gaan.

Zo fijn om een jaar lang met gelijkgestemden mee te leven en nog meer te leren over mindfulness en zelfcompassie. een deelnemer

Een jaargroep komt tegemoet aan die wensen. Als deelnemer maak je onderdeel uit van een groep die negenmaal bij elkaar komt over een periode van een jaar. Dat vraagt veel minder tijd dan een intensieve training, maar garandeert wel dat mindfulness en mildheid voor langere tijd in je aandacht blijven. Het is eigenlijk een opfris-, vervolg- en verdiepingscursus ineen.

De jaargroep is ook een plek waar je op regelmatige basis rust en stilte kunt vinden en waar je steeds even afstand kunt nemen van de dagelijkse bezigheden en uitdagingen zodat je weer opnieuw je plaats en je koers kunt bepalen, voor jezelf maar ook samen met anderen.

Programma

Mindfulness is nu meer geïntegreerd in mijn leven en ik heb mezelf nog beter leren kennen. Heel waardevol. een deelnemer

Verspreid over een jaar komen we negen keer bij elkaar. We verdiepen vertrouwde thema’s, maar introduceren ook nieuwe onderwerpen en oefeningen. Verder is er aandacht voor integratie in levenshouding en dagelijks handelen. In iedere bijeenkomst wordt geoefend met zowel mindfulness als zelfcompassie. Je ontvangt suggesties voor thuisbeoefening, maar je kunt ook je eigen ontwikkeling volgen. Er is bovendien ruimte om eventuele struikelblokken te bespreken. Zowel tijdens als tussen de sessies door is er volop gelegenheid voor onderling contact zodat je elkaar kunt inspireren en ondersteunen.

De volgende thema’s kunnen aan bod komen:

  • Ruimte vinden voor beoefening te midden van je (drukke) leven;
  • Het cultiveren van gelijkmoedigheid en balans;
  • Het ontwikkelen van dankbaarheid en vreugde;
  • Onderscheid maken tussen kalmte- en inzichtmeditatie;
  • De relatie onderzoeken tussen mindfulness, beweging en de natuur;
  • Net zo goed voor jezelf zorgen als voor anderen;
  • Jezelf op een bemoedigende manier ondersteunen;
  • Jezelf motiveren met compassie in plaats van zelfkritiek;
  • Omgaan met moeilijke gevoelens en gedachten;
  • Leven volgens je kernwaarden;
  • Mindful en compassievol blijven in (uitdagende) relaties.

Zo hebben we op een avond bij zonsondergang in totale verstilling een loopmeditatie gedaan langs de grachten van Amsterdam, heel bijzonder een deelnemer

Voor wie

Deze groep is bedoeld voor iedereen die een mindfulness en/of compassietraining heeft gevolgd en het geleerde dieper wil verankeren in de meditatiepraktijk en het dagelijks leven.

Startdata

Lijst van startdata voor de training Mindfulness & Compassie Jaargroep