Inhoud van de training

Veilig trainen bij het CVM in coronatijd

Lees hier hoe wij er voor zorgen dat je veilig kunt trainen bij het CVM.

link to article Veilig trainen bij het CVM in coronatijd

Heb je moeite om je aandacht te houden bij waar je mee bezig bent, ben je ongeconconcentreerd, snel afgeleid, stel je dingen uit tot de deadline, spring je van de hak op de tak, vinden anderen dat je niet goed luistert, praat je (te) veel, voel je je druk of onrustig, kun je moeilijk stil blijven zitten, heb je hyperfocus op momenten dat dat niet handig is, heb je moeite met plannen en organiseren, vergeet of verlies je veel dingen, neem je te impulsief beslissingen, word je te snel kwaad? Ben je vaak te laat, de weg kwijt, onvoorbereid? Verander je vaak van relatie, werk, opleiding, huis, hobbies? Ben je impulsief in consumeren of middelengebruik?

Je bent niet de enige

Ongeveer 5 procent van de volwassenen heeft last van ADHD, de afkorting voor “Attention Deficit and Hyperactivity Disorder, en een veel groter percentage mensen heeft last van symptomen ervan: aandachts- hyperactiviteits- of impulsiviteitsproblemen.

De voor- en nadelen van aandachts-, hyperactiviteits- of impulsiviteitsproblemen

Aandacht die makkelijk springt van het een naar het ander, druk of impulsief zijn, heeft voor- en nadelen. Als je je herkent in (een deel van) de beschrijving hierboven ben je mogelijk flexibel, inventief, creatief, makkelijk, spontaan, energiek, goed in hobbies of in werk waarbij deze eigenschappen nodig zijn. Maar het heeft ook nadelen. Je kunt je chaotisch voelen, belangrijke afspraken of deadlines missen, teveel vragen van je lichaam, slecht slapen, en anderen kunnen er last van hebben. Het kan gevolgen hebben voor je werk, je relaties, en je relatie met jezelf.

Misschien heb je al eens met een professional over je klachten gesproken, en heb je medicijnen of andere therapie of training gehad.

Mindfulness training is een benadering die ingaat op de kern van deze problemen. Immers, door te mediteren leren we onze aandacht te focussen, ons bewust te worden van wanneer de aandacht afgeleid raakt en die weer terug te brengen naar ons focus. We zitten stil, waardoor we ons bewust worden van onze innerlijke en uiterlijke onrust. We observeren onze reactiviteit zonder erin mee te gaan. Mindfulness is dus eigenlijk HET antwoord op problemen met aandacht, hyperactiviteit en impulsiviteit! Tegelijkertijd is het niet makkelijk om te mediteren als je je onrustig voelt of verhoogd afleidbaar bent. Daarom is de mindfulness training hierop aangepast. Deze aangepaste mindfulness training blijkt, zo laat internationaal wetenschappelijk onderzoek van ons en anderen zien, de aandacht te verbeteren en de hyperactiviteit en impulsiviteit te verminderen bij jeugdigen en volwassenen met (symptomen van) ADHD.

Programma

Deze achtweekse training bestaat uit acht wekelijkse sessies van 2 uur, plus één hele oefendag, en een follow-up sessie acht weken later. Iedere sessie heeft een thema. De training is face-to-face, waarbij mensen met klachten online kunnen aansluiten. Mocht door de Covid-19 richtlijnen op het moment van start of tijdens de loop van de training het niet mogelijk zijn op face-to-face te werken, dan schakelen we over naar online trainen.

Voor dit programma zijn aan de standaard mindfulness­training specifieke oefeningen voor aandachts-, hyperactiviteits- en impulsiviteitsproblemen toegevoegd. Ook de theoretische aspecten zijn hier meer op toegespitst. De meditaties zijn korter en meditatie wordt afgewisseld met bewegen en yoga, zodat de heilzame effecten van bewegen op concentratie kunnen worden benut. Voorbeelden van specifieke thema’s die aan de orde komen: bewustworden van externe en interne afleiders, thuiskomen bij je lichaam, mindful omgaan met eigen impulsiviteit, mindful spreken en luisteren, mindfulness in relaties, mindful omgaan met verlangens. Ook is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen binnen een groep van gelijkgestemden.

Tijdsinvestering

Zoals bij iedere mindfulness­training is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van 30 minuten per dag. In een werkmap en via de audiotracks ontvang je verdere toelichting over de thema’s en de oefeningen.

Voor wie

Voor volwassenen die last hebben van aandachtsproblemen, hyperactiviteit en/of impulsiviteit, zich daar in het dagelijks leven ook door belemmerd voelen, en bereid zijn te onderzoeken wat mindfulness­training hierbij aan inzichten en gedragsverandering kan brengen. In een individueel online gesprek vooraf bekijkt de trainer of deze benadering bij jou past. Als een andere benadering effectiever lijkt, dan adviseert de trainer je hierover dienovereenkomstig.

Startdata

Lijst van startdata voor de training Mindfulness bij aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit