Mindfulness voor jongeren: .b

.b (spreek uit: dot bie) is een mindfulness­training speciaal ontwikkeld voor jongeren van 12 tot 18 jaar. De methode komt uit Engeland en is in samenwerking met de Universiteit van Oxford door het Mindfulness in Schools Project ontwikkeld. De training vormt zo langzamerhand de internationale standaard als het gaat om klassikale training aan jongeren in scholen. De training wordt op scholen gegeven in zo’n 40 landen en is in 13 talen vertaald.

De naam van de training is ontleend aan een korte oefening in de training: .b. De punt staat voor een stopmoment, in het Engels "Full Stop", zoals de punt aan het einde van een zin. De "b" staat voor "zijn" zoals in het werkwoord "to be". Dus: stoppen en 'gewoon' even zijn.

De .b mindfulness­training bestaat uit 9 thematische lessen en een introductieles.

De voordelen voor leerlingen

  • Om meer welzijn te ervaren (en zich bijvoorbeeld gelukkiger, rustiger en meer voldaan te voelen)
  • Om hun mogelijkheden te ontwikkelen en hun eigen doelen na te streven (bijvoorbeeld creatiever te zijn en meer ontspannen, zowel op school als persoonlijk)
  • Om hun concentratie en focus te verbeteren: in de les, bij examens en toetsen, op het sportveld, bij het spelen, bij het opletten en luisteren naar anderen
  • Om beter met lastige mentale toestanden om te gaan zoals deprimerende, zich herhalende of angstige gedachten en een sombere stemming
  • Om met de dagelijkse stress en spanning van het adolescente leven om te gaan zoals examens, relaties en slaapproblemen.

De .b cursus wordt door positief beoordeeld door de The Early Intervention Foundation, een stichting die in Engeland vroegtijdige schoolinterventies beoordeelt op het gebied van wetenschappelijke onderbouwing en kosteneffectiviteit. Lees hier hun beoordeling van .b

De trainersopleiding

In de trainersopleiding komen de volgende onderdelen aan bod:

  • De opbouw van het .b curriculum
  • De pedagogiek/didactiek van elke .b les
  • Het begeleiden van mindfulness­oefeningen voor leerlingen
  • Technieken van het bevragen van de meditatie-ervaringen van leerlingen.

In de .b trainersopleiding doorlopen we alle tien .b lessen alsof je een leerling bent, en vragen we je ze te ondergaan met een “beginners mind”, net zoals de leerling de lessen krijgt. Na elke les wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het bespreken van de les op docentniveau. We behandelen de pedagogiek/didactiek van elke les en hoe je deze het beste kunt onderwijzen aan diverse doelgroepen. Er zijn ruime mogelijkheden om te oefenen met de belangrijkste meditaties uit de training.

Cursusmateriaal beschikbaar

Aan het eind van de cursus krijg je zes maanden vrije toegang tot de Hub van het Mindfulness in Schools Project. Je vindt daar alle materialen die je nodig hebt om .b te geven aan jouw leerlingen en je kunt er onder andere - Engelstalige - workshops volgen:

  • Ruim 70 verschillende werkbladen voor leerlingen (naar keuze te gebruiken, afhankelijk van jouw doelgroep)
  • Algemene handleiding: hoe geef ik les in .b?
  • Docentenhandleiding voor elke .b les
  • PowerPoint presentatie voor elke .b les
  • Introductie PowerPoint voor collega’s
  • Heel veel ondersteunend materiaal (voorbeeldbrieven naar ouders, promotiematerialen, etc.).

Voor wie

De trainersopleiding staat open voor zowel leraren als niet-leraren, maar zoals bij alle belangrijke mindfulness-programma' verwachten we dat je de .b training alleen geeft als je zelf regelmatig mindfulness beoefent.

Onderzoek toont duidelijk aan dat mindfulness­training effectiever is wanneer die wordt onderwezen door degenen die de specifieke kwaliteiten belichamen die in beoefening worden ontwikkelt, zoals onbevooroordeelde nieuwsgierigheid, vriendelijkheid, acceptatie, vertrouwen, geduld en niet-streven, en die over de vaardigheden beschikken om te focussen, en de aandacht te richten en te verplaatsen.

Leerkrachten die mindfulness geven moeten in staat zijn om te modelleren wat ze onderwijzen en om rechtstreeks en empathisch te kunnen reageren op ervaringen die hun leerlingen kunnen hebben, vanuit een solide basis in hun eigen leven. (Evenzo zou je niet verwachten dat een leraar die nog nooit in het water is geweest, effectief zwemles zou geven!)

Belangrijk: de .b trainersopleiding leert je om .b te onderwijzen aan leerlingen, maar voorziet niet in het trainen van mindfulness aan volwassenen (ook niet om anderen .b te leren onderwijzen).

Voorwaarden voor deelname

  • Je hebt zelf een 8-weekse mindfulness­training (MBSR/MBCT of .b Foundations) gevolgd
  • Er zit minimaal 2-3 maanden tussen de 8-weekse mindfulness­training en de .b trainersopleiding
  • Je hebt een regelmatige mindfulnessbeoefening (tenminste vijf dagen in de week)
  • Je bezit klassenmanagementvaardigheden en hebt ervaring met lesgeven aan de doelgroep van de .b training
  • Je verplicht je bij alle sessies van de opleiding aanwezig te zijn.

Je kunt  pdf hier de algemene voorwaarden lezen (157 KB) voor deelname aan de trainersopleiding .b. Lees deze goed door. Bij de aanmelding zullen we je vragen akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden en met de pdf voorwaarden voor het onderwijzen van .b aan jongeren, die je hier kunt lezen (150 KB)

Startdata

Lijst van startdata voor de training Trainersopleiding Mindfulness op school .b