Inhoud van de workshop

De simpele vraag “Hoe kom ik aan deelnemers voor mijn trainingen?” houdt veel mindfulness­trainers bezig. En dan komen al snel vervolgvragen als hoe gebruik ik sociale media als Facebook of Twitter, hoe maakt ik een aantrekkelijke website. In de soms duizelingwekkende wereld van communicatie en marketing is het nog niet zo makkelijk om je weg te vinden. Bovendien wil je als trainer ook de waarden van mindfulness, zoals uitgedrukt in de houdingskwaliteiten die Jon Kabat-Zinn formuleerde, respecteren en uitdragen. Is dat te combineren met een eigentijdse aanpak van marketing? En wat betekent dat voor mijn trainerschap en voor hoe ik me aan de wereld presenteer? In deze workshop ontwikkel je in twee dagen je eigen marketingaanpak, kijk je hoe jij je als trainer op de markt wilt begeven en gaan we in op alle praktische vragen die het mindfulness­trainerschap met zich meebrengt.

Kennis, inzicht en samen aan de slag

De workshop besteed uitgebreid aandacht aan het ontwikkelen van je eigen marketingaanpak. Wat is marketing en marketingcommunicatie eigenlijk en waarom is het zinvol daar als mindfulness­trainer iets van te weten? Welke boodschap wil jij als trainer overbrengen en hoe presenteer je jezelf? In de workshop presenteren we een goed bruikbare marketingaanpak voor mindfulness­trainers. En onder begeleiding van de docent werk je samen met andere deelnemers je eigen marketingaanpak uit. Wat zijn je doelgroepen, de potentiële deelnemers aan je training, en hoe wil je ze gaan bereiken? Wat heb je ze te bieden, op jouw eigen manier? Hoe profileer je jezelf? En moet dat wel, als mindfulness­trainer? Welke marketinginstrumenten (folders, website, sociale media) passen daar het beste bij? Hoe maak je daar handig gebruik van, zonder dat het je eindeloos veel werk kost. Marketingcommunicatie is best eenvoudig te houden, zo is onze ervaring.

Marketing en de waarden van mindfulness

Door je als trainer te manifesteren laat je ook zien dat je voor de waarden van mindfulness staat en die wilt uitdragen, in je trainingen maar ook daarbuiten. Daarom staan we met behulp van reflectie-oefeningen stil bij de ontwikkeling van je trainerschap en hoe je dat wilt laten zien aan de buitenwereld. Je ontwikkelt daarmee een ontwikkelprofiel voor jezelf, dat je helpt om de stappen die nog te zetten hebt helder te krijgen. En waar nodig, steun en hulp van anderen te vragen.

Praktisch, helder en eenvoudig

Marketing is vaak een kwestie van eenvoudige, duidelijk stappen zetten. Werk dat gedaan moet worden en dat in kleine brokken valt op te delen en uit te voeren. Je hoeft echt geen marketingspecialist te worden, maar het is wel handig om iets meer van de achtergronden van marketing via sociale media, het web en google adwords (adverteren op het web) te weten. En van het maken van content: het verhaal dat jij over jezelf, je trainerschap en mindfulness vertelt. Daarom krijg je in de workshop korte inleidingen over: adverteren, sociale media gebruik, contentmarketing en storytelling.

Mindfulness 2.0

Mindfulness heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen in Nederland. Er zijn honderden gemotiveerde mindfulness­trainers opgeleid die met plezier trainingen geven. Steeds vaker komt nu de vraag van deelnemers naar vervolgtrainingen na de eerste achtweekse MBSR-training. We kijken daarbij samen naar vragen als:

  • Is mindfulness een eenmalige training of een levensstijl?
  • Moet compassie worden geïntegreerd?
  • Is mindfulness een middel of een doel. Een geloof of een praktijk?
  • Laat je de kwaliteit van de MBSR los als je andere elementen inbouwt?
  • Wat kom je als trainer tegen als je vervolgprogramma’s gaat aanbeden? Verandert je verhouding tot deelnemers?

In deze workshop gaan we samen nadenken over hoe je vervolgtrainingen zou kunnen opzetten en aanbieden, mindfulness 2.0.

Programma

Het programma van deze tweedaagse workshop kent de volgende onderdelen:

  • Wat is marketing en marketingcommunicatie en hoe gebruik je dat voor je praktijk als mindfulness­trainer? Wat is contentmarketing en hoe gebruik je dat?
  • Hoe maak je gebruik van klassieke (folders, etc.) en moderne communicatiemiddelen (website, sociale media, etc.)
  • Wat is jouw profiel als mindfulness­trainer, wat is jouw ‘corporate story’?
  • Wat heb jij als trainer te ontwikkelen om je profiel en je trainerschap te verstevigen?
  • Hoe kijk je aan tegen trainerschap, de waarden van mindfulness en het gebruik van marketing? Hoe maak je daarin wijze keuzes die bij jou passen?
  • Hoe geef je eigen vervolgtrainingen vorm en op welke uitgangspunten baseer je die? Wat ga je als trainer tegenkomen als andere programma’s gaat ontwikkelen (communityvorming: wil je dat?; wat is je verhouding tot deelnemers?)

Voor wie

Deelname staat open voor mindfulness- en compassietrainers die geïnteresseerd zijn hun eigen marketing aanpak te ontwikkelen.

Startdata