
.b wetenschappelijk onderzocht
Voldoende aanwijzingen voor effectiviteit
Wetenschappelijk onderzoek
De .b training is in Engeland ontwikkeld door Mindfulness in Schools (www.mindfulnessinschools.org) en wordt daar sinds 2009 gegeven. Sinds die tijd is er redelijk veel onderzoek gedaan, echter niet zo veel als naar de mindfulnesstraining voor volwassenen. Op dit moment heeft .b de beste credits en ziet het er naar uit dat het wereldwijd de standaard zet voor mindfulnesstraining aan pubers in scholen.
Engeland is in vergelijking met Nederland en België een stuk verder in de erkenning dat mindfulness een bijdrage kan leveren aan mentaal welbevinden. Al veel langer is mindfulness een preventieve training die depressie en burn-out kan voorkomen. Om die reden wordt er in Engeland veel breder ingezet op het trainen van jongeren in de klas.
The Myriad Project
Niet eerder is er een dergelijk groot onderzoek gedaan naar het effect van mindfulnesstraining in scholen. Het Myriad Project is een wetenschappelijk onderzoeksproject waarin niet alleen wordt gekeken of en hoe de training voor jongeren kan werken, maar ook hoe deze het beste kan worden aangeboden en hoe docenten het beste kunnen worden opgeleid. De methode die onderzocht wordt is de cursus voor pubers .b
Beter zelfbeeld
Uit onderzoek blijkt dat juist jongeren die laag scoren op executieve functies en emotionele stabiliteit het meest kunnen profiteren van een mindfulnesstraining. Recente analyses van trainingen voor kinderen en adolescenten hebben aangetoond dat er een verbetering optreedt bij het omgaan met stress, angst, depressie, emotionele regulatie en zelfbeheersing. Mindfulnesstraining van jongeren toont ook aan dat hun zelfbeeld en de slaapkwaliteit verbeteren.
Meer weten?
Als je meer wilt weten over het onderzoek kun je hier meer informatie vinden: