Maak kennis met onze mindfulnesstrainers

Maak nu kennis met onze trainers door middel van een video! We beginnen met trainers Nienke Heijbroek, Marjorie Lumet en Monique Verhulst. Zij vertellen over de trainingen Mindful Zelfcompassie, Mindful Zwangerschap & Ouderschap en Mindful Werken. Meer trainersverhalen volgen!

Je bent uniek, maar niet de enige

Jongeren ervaren steeds meer stress, spanning en depressieve klachten, zo blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. In de periode 2012 tot 2015 hebben 50% meer meisjes en 21% meer jongens hier last van. Onder studenten zijn de percentages eveneens alarmerend hoog: 61% van hen heeft ernstige angstklachten, 39% werd beperkt in zijn functioneren door depressieve klachten en 62% voelde zich eenzaam. Tien procent heeft ooit gedacht aan suïcide.

Mindful Zelfcompassie Intensive met de grondleggers zelf

De grondleggers van Mindful Zelfcompassie (MSC) komen nog een keer naar Nederland: Kristin Neff en Christopher Germer. Allebei hebben ze een boek op hun naam staan dat inmiddels geldt als standaardwerk. Neff schreef Stop jezelf te veroordelen en Germer bracht Mindfulness en zelfcompassie uit. Gun jezelf deze mooie kans om op een prachtige locatie, vijf dagen achterelkaar liever te worden voor jezelf. Deze intensieve training van dé twee mensen die er alles van weten, zal je leven aangenaam veranderen.

Je bent jong en je wilt wat

Voortdurende competitie en jezelf vergelijken met anderen, dat is waar tieners en jongeren een groot deel van de dag mee bezig zijn. Zelfkritisch zijn is daarbij een manier van leven voor hen, in de overtuiging dat jezelf afmatten de enige manier is om succesvol te zijn. Het gevolg is: weinig succes, teveel stress en te weinig slaap.

Tot jezelf komen

Steeds vaker gaan mensen op stilteretraite. Je bent dan vijf of meer dagen echt weg, op locatie, in een retraitecentrum. Maar wat is de waarde van een retraite? Wat doet het met je en wat levert het op? We vroegen het Rob Brandsma, hoofd van de trainersopleiding van het Centrum voor Mindfulness. Hij put uit eigen ervaringen en heeft vele gesprekken gevoerd met anderen die regelmatig op retraite gaan.

Leer beter voor jezelf zorgen

Mila de Koning is één van de trainers die bij het Centrum voor Mindfulness de training Mindfulness Zelfcompassie (MSC) geeft. Het doel van deze training is het ontwikkelen van een zorgzamere en vriendelijkere relatie met jezelf.

Zelfcompassie effectiever dan zelfverzekerdheid

We leven in een wereld waar kenmerken als extraversie, assertiviteit en zelfverzekerdheid op waardering kunnen rekenen. Waarom? Omdat ze passen bij een cultuur met waarden als ‘schouders eronder’, ‘nog beter je best doen’ en ‘je kunt het, als je maar wilt’.

Hoe ga je na de training zelf verder met mindfulness?

Je bent niet zomaar bij dit artikel terechtgekomen. Je hebt waarschijnlijk interesse in mindfulness. Of je hebt al een mindfulnesstraining gevolgd. Dan heb je vast ook al nagedacht over de vraag: na de training, hoe ga ik dan zelf verder met mindfulness? Want het onderhouden van mindfulness vraagt oefening. Wanneer je al een training hebt gevolgd, dan weet je uit eigen ervaring dat mindfulness een vaardigheid is die je alleen met oefenen goed blijft beheersen.

Optimisme - Hoop - Veerkracht - Zelfvertrouwen

Onlangs verscheen van Matthijs Steeneveld het boek met de titel Optimisme - Hoop - Veerkracht – Zelfvertrouwen. Dit boek leert je om effectiever om te gaan met stress, tegenslagen en uitdagingen. Een toegankelijk en praktisch boek dat stevig verankerd is in de wetenschap van de positieve psychologie.

Neem de regie weer in eigen hand

Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid zijn belangrijk bij Bernhoven in Uden. Het ziekenhuis is in transitie om haar droomstrategie te realiseren. Dit vraagt aanpassingen in de organisatie en stelt uitdagende eisen aan de medewerkers. Hierdoor ervaren medewerkers vaker dan voorheen een hogere werkdruk, ondanks of soms juist mede dankzij de tomeloze passie voor hun werk in de zorg. In balans zijn en blijven is meer dan ooit onderwerp van gesprek.

Help jongeren door de puberteit heen met behulp van compassie

De puberteit is een tijd van veranderingen en groei. Het is een periode in het leven gereserveerd voor rebellie en zelfontdekking. Maar we verwachten en eisen steeds meer van tieners waardoor deze periode vaak beladen is met verwarring, angst of depressie. Voor veel tieners leiden deze uitdagingen tot afhaken en isolatie.

Hoe empathisch luisteren stressreducerend werkt

We kunnen stress verminderen simpelweg door zo goed mogelijk voo onszelf te zorgen, door genieg te slapen, beweging en goede voeding. Maar om de stress die we ervaren echt te reduceren is het belangrijk dat we met bevlogenheid aan het werk zijn en dat we onze relaties, zowel zakelijk als privé, positief voeden met behulp van meer empathie.

DWDD in gesprek over mindfulness

In de basis was hij eigenlijk wars van het 'softe' mindfulness, maar hij ontdekte - bevestigt door vele wetenschappelijke onderzoeken - hoe mindfulness in een groot aantal gevallen een positief verschil kan maken op het gebied van o.a.:

Help jongeren omgaan met prestatiedruk!

Depressieve gevoelens, stress, lichamelijke klachten... meer dan 50% van de jongeren heeft er last van als gevolg van prestatiedruk. Dit kan uiteindelijk resulteren in slechte prestaties op school, schooluitval, of zelfs erger. Thuis, in de sociale omgeving en op school worden hoge eisen gesteld aan jongeren.