Compassie Jaargroep

Jaargroep › 23 jan 2020

Heb je een compassietraining gedaan en wil je de compassie thema’s meer integreren in je leven? Dan is deze jaargroep voor jou!

link to article Compassie Jaargroep

We leven in een wereld waar kenmerken als extraversie, assertiviteit en zelfverzekerdheid op waardering kunnen rekenen. Waarom? Omdat ze passen bij een cultuur met waarden als ‘schouders eronder’, ‘nog beter je best doen’ en ‘je kunt het, als je maar wilt’.

Zelfverzekerdheid is ook aantrekkelijk omdat het ons beter doet voelen, zo weet New York Times journalist Kristin Wong uit ervaring. Van huis uit enigszins timide merkt ze het verschil als ze de schouders omhoogtrekt, haar tred verstevigt, en harder gaat praten. Borstjes vooruit en lipjes getuit, zou Marijke Helwegen zeggen.

Maar er zitten twee nadelen aan deze strategie, schrijft Wong in haar artikel Why Self-Compassion Beats Self-Confidence: ten eerste is het effect niet blijvend. Je kunt nu eenmaal niet altijd met opgetrokken schouders lopen. Ten tweede verlies je, omdat het een kunstmatig opgeroepen gevoel is, contact met waar gezonde grenzen liggen: je kunt over-zelfverzekerd worden.

Door zelfvertrouwen te faken verlies je contact met waar gezonde grenzen liggen

Fake it until you make it is dus niet zonder gevaar: in de VS hebben onderzoekers een toename van narcisme gemeten onder jongeren als gevolg van programma’s die bedoeld waren om hun zelfwaardering op te pompen. Je kunt uiteindelijk gaan geloven in je eigen leugen.

Zelfverzekerdheid maakt dat je je beter voelt over wat je kunt, maar het kan er ook toe leiden dat je jezelf overschat. Zelfcompassie kent deze nadelen niet, terwijl je er dezelfde resultaten mee kunt behalen aldus Wong: je neerzetten in de wereld, terwijl je je goed voelt over jezelf.

Hoe kan dat? Zelfcompassie bewandelt een heel andere route, zo legt wetenschapper en compassietrainer Kristin Neff uit in hetzelfde artikel. In plaats van onze imperfecties te overschreeuwen, worden deze op vriendelijke manier erkend, vanuit de realisatie dat wij imperfect zijn omdat de mensheid imperfect is. Hierdoor hoeven we onze tekortkomingen (en onze sterktes) niet anders voor te stellen dan ze zijn.

We hoeven onszelf niet te overschreeuwen met spierballen of positief denken

Zelfcompassie moedigt je aan te erkennen dat je tekortkomingen en beperkingen hebt, het stelt je in staat objectiever en realistischer naar jezelf te kijken. Zelfcompassie, zo menen vele experts, heeft de voordelen van zelfverzekerdheid zonder de schaduwzijde van je zelfverzekerdheid te overschreeuwen.

We hoeven onszelf niet te overschreeuwen met spierballen of positief denken. Dat is, zoals een andere deskundige in het artikel zegt ‘barking at the wrong tree’. Nog belangrijker: juist wanneer we het moeilijk hebben, helpt zelfcompassie ons onszelf te benaderen met dezelfde vriendelijkheid en zorgzaamheid als waarmee we een vriend zouden benaderen. Je zegt daarmee: ‘Ik ben een imperfect persoon die een imperfect leven leidt.’ Daarin schuilt werkelijke kracht.

Op deze manier gedefinieerd is zelfcompassie het tegenovergestelde van over-zelfverzekerdheid. Toegeven dat je je beperkingen hebt, net als iedereen, zorgt ervoor dat we ons met anderen verbonden voelen. Het zorgt er eveneens voor dat we onze beperkingen en sterkten niet overdrijven. Zelfcompassie accepteert dat je twijfels hebt en andere pessimistische gedachten. Over-zelfverzekerdheid probeert die juist te verbergen.

Zelfcompassie accepteert dat je twijfels hebt, over-zelfverzekerdheid probeert die juist te verbergen

Het artikel gaat verder met de beschrijving van onderzoek dat de uitgangspunten van ‘kracht door zelfcompassie’ onderbouwt. Met een dergelijk groot artikel in The New York Times komen Kristin Neff en haar (en Chris Germers) programma Mindful SelfCompassion (MSC) onder de aandacht van Mainstream America.

Eindelijk, zou je zeggen.

Auteur: Rob Brandsma, directeur van Centrum voor Mindfulness

Meer weten?

Lees het oorspronkelijke artikel in de New York Times (28-12-2017).

Bestel de beststeller van Kristin Neff over zelfcompassie: Zelfcompassie, stop jezelf te veroordelen, Uitgeverij Cargo, 2011.

Volg een zelfcompassietraining bij het Centrum voor Mindfulness of lees eerst meer over zelfcompassie.