Mindfulness en je sterke kanten

4 sessies

Wil je je mindfulness een boost geven met behulp van je sterke kanten? En balans in je sterke kanten krijgen door mindfulness? Dan is deze korte vervolgtraining iets voor jou.

link to article Mindfulness en je sterke kanten

Weten is één, doen is iets heel anders. Velen weten wel wat ze willen en wat goed voor ze is, maar slagen er niet in hun eigen pad in de praktijk te volgen. Vaak laten we ons afleiden door de vergelijking van onszelf met anderen die het perfect voor elkaar lijken te hebben. Matthijs Steenveld geeft je in zijn training Mindfulness en Sterke Kanten handvatten om te beginnen met wat jij wil.

“Maar hij of zij heeft een prachtig gespierd lichaam. Dat moet ik ook hebben, voordat ik mezelf echt kan waarderen.” Als we niet op Facebook, Instagram of LinkedIn zien hoe geweldig onze vrienden het doen, dan volgen we wel vloggers die, terwijl ze hun buikspieren trainen, van elke dag een feestje maken. We vergelijken onszelf met al die perfect lijkende mensen en zijn niet tevreden met onszelf. We vergeten dat bijna niemand een #perfectlife of #killerbody heeft.

Moeten veranderen omdat we niet goed (genoeg) zijn, is herkenbaar. Maar veranderen vanuit zo'n negatief uitgangspunt is moeilijk en vaak gedoemd te mislukken. Je voelt je daardoor nog minder goed dan voorheen. Stop met vergelijken en begin met wat jij wilt. Ga uit van jezelf en leg de nadruk op wat je wel hebt gedaan.

Je herkent het vast wel: als je aan een klus of project begint, kijk je alleen naar wat je nog moet doen. Velen houden die blik ook gedurende het uitvoeren van het project. Ze zien alleen maar wat er nog moet worden gedaan. Het blijkt enorm lastig te zijn om je te focussen op wat je al hebt gedaan en daar tevreden over te zijn. Dat geldt zeker voor het veranderen van je eigen gedrag.

Matthijs Steeneveld schreef #Imperfectlife - Stop met vergelijken en doe wat goed is voor jou. Dit boek gaat in op:

  1. Verkennen wat je wél wilt
  2. Ontdekken wat al goed gaat
  3. Verbeelden hoe het zou kunnen zijn
  4. Geef je plannen vorm en voer ze uit
  5. Waardeer je eigen verandering

Steeneveld baseert zich op appreciative inquiry. Dat betekent dat je onderzoekt wat er te waarderen is en waar je meer van wilt. Dat geeft veel meer vertrouwen en zin om aan de slag te gaan. Nee, je krijgt daardoor geen perfect leven, maar je wordt wel de betere versie van jezelf.

Matthijs Steenveld schreef eerder het boek Optimisme - Hoop - Veerkracht - Zelfvertrouwen. Dit boek leert je om effectiever om te gaan met stress, tegenslagen en uitdagingen.

Matthijs Steeneveld is psycholoog, auteur en mindfulness­trainer. Matthijs verzorgt de training Mindfulness en je sterke kanten. Leer in 4 sessies van ieder 3 uur direct van de auteur hoe jij je sterke kanten kunt ontwikkelen met behulp van mindfulness.

Lees meer en meld je aan:

Mindfulness en je sterke kanten

#Imperfectlife - Stop met vergelijken en doe wat goed is voor jou van Matthijs Steeneveld verscheen in april 2019 bij Boom uitgevers Amsterdam.

Auteur: Klaas Smit, freelance schrijver.