Trainersopleiding Mindfulness op school .b

4 dagen › 25 nov 2019

Leer prikkelende mindfulnesslessen te geven aan jongeren op school

link to article Trainersopleiding Mindfulness op school .b

De trainersopleiding .b (spreek uit: dot bié) is terug bij het Centrum van Mindfulness. Eind november gaat de nieuwe editie van deze opleiding van start. De vraag naar .b-trainingen neemt toe en daar zijn ervaren trainers voor nodig. Ben je werkzaam in het middelbaar voortgezet onderwijs en heb jezelf een 8-weekse mindfulness­training (MBCT/MBSR) gevolgd, dan is de .b trainersopleiding wellicht iets voor jou.

Wat is .b?

.b (spreek uit: dot bié) is een prikkelende serie mindfulnesslessen speciaal ontwikkeld voor jongeren. De methode komt uit Engeland en is in samenwerking met de Universiteit van Oxford door Mindfulness in Schools ontwikkeld. In Engeland is deze mindfulness¬training voor pubers al vele jaren enorm succesvol.

.b (dot bie) staat voor “Stop, Adem en Zijn”

Het puntje staat voor een stopmoment, in het Engels "Full Stop", zoals de punt aan het einde van een zin. De "b" staat voor "zijn" zoals in het werkwoord "to be". Dus: kunnen stoppen en 'gewoon' zijn. Anders gezegd: .b staat voor “Stop, Adem en Zijn”! Deze eenvoudige manier van aandachttraining vormt de kern van een cursus van 9 lessen.

Speciaal voor pubers

.b is zorgvuldig samengesteld voor alle leerlingen zodat zelfs de meest sceptische scholieren mee kunnen doen. Kinderen in de leeftijdscategorie 12 tot 18 jaar leren mindfulness met treffende beelden, clipjes en activiteiten die de theorie tot leven brengen zonder de expertise en oprechtheid van mindfulness uit het oog te verliezen.

Stel je eens voor dat je op die leeftijd geleerd wordt wat je kunt doen als je je suf piekert, of als je wakker ligt omdat de stress door je lichaam giert.

Jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 maken een razendsnel veranderingsproces door. Hun lichaam en hun brein zijn volop in ontwikkeling. De sprong van kind - tot puber - tot adolescent is voor henzelf ook nauwelijks bij te houden. In deze fase van hun leven zijn ze vooral op leeftijdsgenoten gericht, terwijl er ook verwacht wordt dat ze presteren op school.

In deze snelle veranderende en oordelende wereld wordt je nergens geleerd hoe je je in de drukte staande houdt. In de pubertijd ontdek je wie je bent en hoe je je voelt. Stel je eens voor dat je op die leeftijd geleerd wordt wat je kunt doen als je je suf piekert, of als je wakker ligt omdat de stress door je lichaam giert.

Leuker leven

In de klas leren pubers in 9 lessen van 45 minuten de basisvaardigheden van mindfulness. Door het doen van mindfulness¬oefeningen leren zij dat stress grote impact heeft op hoe je je voelt.

Wanneer je gespannen bent, winnen ondermijnende gedachten aan kracht. Dit is vaak een eerste aanzet tot meer spanning, zelfverwijt en reactiviteit. Leerlingen leren de spanning herkennen en hoe ze zich kunnen ontspannen. Ze leren dat ze niet altijd overal op hoeven te reageren. Thema’s die aan de orde komen zijn:

  • Leren ont-piekeren
  • De kracht van de gedachten
  • Hoe kan ik me ontspannen
  • De adem als anker
  • Inzicht in de eigen stressreactie en de impact daarvan
  • De kracht van compassie en waar we dankbaar voor mogen zijn in ons leven

.b leert je vaardigheden aan waar je een leven lang profijt van kunt hebben, leerlingen gebruiken het:

  • om zich gelukkiger, rustiger en meer tevreden te voelen
  • om sociaal vaardiger te worden
  • om zich beter te kunnen concentreren en efficiënter te kunnen leren
  • om te leren omgaan met stress en (faal)angst
  • om beter te kunnen presteren in muziek en sport

Blijvend effectief

Hersenonderzoek laat op een grondige en betrouwbare manier zien dat mindfulness­training de structuur en functie van onze hersenen verandert en dat we de kwaliteit van onze gedachten, onze gevoelens en aandacht voor anderen kunnen verbeteren. De leerlingen zullen hun leven lang plezier hebben van de .b training.

Dit helpt ons om niet-helpende gedachtenpatronen, veroordelingen en impulsen te doorbreken

In het begin fladderen onze gedachten heen en weer, maar door te oefenen leren we om bij onze gedachten te blijven en deze beter te sturen. Dit helpt ons om niet-helpende gedachtenpatronen, veroordelingen en impulsen te doorbreken en om plaats te maken voor meer kalmte en helpende, vriendelijke en rationele gedachten over alle aspecten van ons leven. Dit vraagt oefening!

Wat doet mindfulness met ons?

Bij volwassenen zie je dat ze gezonder gaan leven en zich beter gaan voelen. Het helpt iedereen, ongeacht de leeftijd, om effectiever te leren, helderder te denken, beter te presteren en zich rustiger, minder angstig of depressief te voelen.

Mindfulness betekent:

  • Aandacht geven aan dit moment
  • Een vaardigheid voor het leven
  • Voor sommigen, een manier om te zijn
  • Wetenschappelijk bewezen effectief

Mindfulness is zeker niet: saai, hippie zweverig, yoga, religieus en therapie. Mindfulness is een praktische vaardigheid die je onderhoudt door te blijven trainen.

Wie mag de .b training geven?

.b moet onderwezen worden door docenten die mindfulness zelf ook regelmatig in de praktijk brengen. Een MBCT- of MBSR-cursus, die acht weken duurt, is een goed begin, hoewel het fijner is om vooral ervaring te hebben. Daarna kun je je opgeven voor de .b trainersopleiding, die je in 4 dagen de vaardigheden, het vertrouwen en de materialen geeft om .b efficiënt in scholen aan pubers aan te leren.

Word .b trainer en meld je nu aan!

Voel je je aangesproken door de positieve effecten van de .b training, wil jij pubers helpen een leuker leven te kunnen leiden en voldoe je aan de instapcriteria, meld je dan nu aan voor de 4-daagse .b trainersopleiding van 25, 26, 27 en 28 november 2019.

Word .b trainer