Vluchtige markten, veeleisende consumenten en razendsnel veranderende technieken en digitalisering, zorgen voor een nog niet eerder vertoonde snelheid van veranderingen. De supersnel veranderende wereld is bijna niet meer bij te houden voor bedrijven.

Agile is het omarmde toverwoord om sneller nieuwe producten op de markt te kunnen brengen. Maar vaste organisatiepatronen en vaste werkwijzen en omgangsvormen binnen bedrijven belemmeren vaak de gewenste wendbaarheid. Kleine veranderingen leiden tot onzekerheid, voortdurende veranderingen helemaal en onzekerheid daar kunnen werknemers moeilijk mee omgaan. Agile werken, wendbaar worden en blijven kan nog steeds. Mindfulness is de sleutel daarvoor.

Vroeger was efficiency het belangrijkste en dat is gediend bij expertise, nu is wendbaarheid van levensbelang en daarbij is mindfulness onmisbaar.

Van expertise naar wendbaarheid

De uitdagingen van onze digitale eeuw, de daarmee gepaard gaande informatie-overload en constante afleiding kunnen we alleen aan wanneer we agility combineren met mindfulness. In bedrijven geldt nog steeds dat ervaring belangrijker is dan wendbaarheid, en expertise gaat nog steeds boven ruimdenkendheid. Er is weerstand tegen veranderingen, want medewerkers en leidinggevende ontbreekt het aan de tools om daarmee om te gaan. Ze vervallen in oude patronen en zetten de hakken in het zand. De overwaardering van expertise houdt eveneens veranderingen tegen. Vroeger was efficiency het belangrijkste en dat is gediend bij expertise, nu is wendbaarheid van levensbelang en daarbij is mindfulness onmisbaar.

Mindfulness op het werk maakt onzekerheid hanteerbaar

Alleen in combinatie met mindfulness krijgt agile werken een echte kans.

Wendbaarheid vereist dat je om kunt gaan met onzekerheid. Snelheid, je aanpassen en innoveren zijn sleutelwoorden binnen bedrijven. Mindfulness helpt leidinggevenden en medewerkers effectief te reflecteren, bewust te reageren, te focussen op een ding tegelijk, stress te beheersen en weer snel op te laden. Je leert aandachtig zijn, zonder te oordelen en je wordt ruimdenkender. Allemaal noodzakelijke vaardigheden voor alle werknemers en leidinggevenden in deze roerige tijden. Alleen in combinatie met mindfulness krijgt agile werken een echte kans. Mindfulness faciliteert je bij het vinden van je weg door onzekerheid. Het is niet voor niets dat in het laatste decennium zoeken op de term mindfulness in Google toegenomen is met een factor vier.

De grote omslag moet nog komen

Veel bedrijven willen wel, maar slagen er nog niet in om mindfulness een natuurlijk onderdeel te laten zijn van hun bedrijfscultuur. Een bedrijf dat daar wel in is geslaagd, is Bosch. Nadat ze op allerlei manieren hadden geprobeerd om echt agile te werken, ontdekten ze dat ze hun manier van leiderschap fundamenteel moesten veranderen.

“Mindfulness is een essentiële hefboom om de bedrijfscultuur te veranderen van controle naar vertrouwen.” Petra Martin, Bosch

Petra Martin, verantwoordelijk voor leiderschapsontwikkeling binnen Bosch, verwoordt het als volgt: “Mindfulness is een essentiële hefboom om de bedrijfscultuur te veranderen van controle naar vertrouwen. Onze communicatie hebben we fundamenteel veranderd sinds we onze meer dan 1000 leidinggevenden een mindfulnesstraining hebben laten volgen.”

In-company

Een aantal grote bedrijven heeft de omslag al gemaakt: mindfulness combineren met agile. Zij hebben ervaren hoe noodzakelijk mindfulness is om echt agile te kunnen werken, om echt wendbaar te kunnen zijn.

Het Centrum voor Mindfulness verzorgt, ook In-Company, trainingen mindfulness op het werk. Speciaal opgeleide trainers voor Mindfulness in Organisaties (MiO-trainers) hebben ruime ervaring met het opstellen en uitvoeren van MiO-programma’s. Deze programma’s staan onder leiding van een van de directeuren van het Centrum voor Mindfulness, Wibo Koole. Wibo heeft twee boeken op zijn naam staan: Mindful Leiderschap en Mindful Werken. Het derde boek, Mindful Teamwerk, schrijft hij nu.

Lees hier het hele artikel van de Wharton School of the University of Pennsylvania ‘How Companies Can Instill Mindfulness’ (auteurs: Christian Greiser en Jan-Philipp Martini)

Auteur: Klaas Smit, freelance schrijver.