Mindful Zwangerschap, Geboorte en Ouderschap bij Angst

8 sessies

Een mindfulness­training speciaal voor aanstaande moeders die, naast vreugde, rond hun zwangerschap ook gevoelens van angst en bezorgdheid ervaren.

link to article Mindful Zwangerschap, Geboorte en Ouderschap bij Angst

Wanneer er een kind op komst is, verandert er veel. Eigenlijk verandert alles: je lichaam en je geest, jouw relatie met de partner, jouw positie in je familie en in de wereld om je heen. De snelheid, maar ook het onbekende van al deze veranderingen kunnen een behoorlijke impact hebben op jou en je partner.

Daar kun je tegenop zien en angstig van worden. Een schrale troost is dat je zeker niet de enige bent die angst ervaart voor al deze veranderingen. Wat perspectief biedt, is dat je met je angst kunt leren omgaan en deze veranderingen voor jezelf en je partner draagbaar kunt maken. Zo kun je meer genieten en er zelfs lol in hebben.

Zwangeren power

“Alle veranderingen, naast het gevoel van blijdschap door de komst van je kind, kunnen ervoor zorgen dat je gaat piekeren. Je kunt dan minder genieten van deze bijzondere periode. Je kunt opkijken tegen de bevalling en het ouderschap, terwijl je er eigenlijk naar uit zou willen kijken,” begint Irena Veringa. “Tijdens mijn werk als verloskundige heb ik vele geboortes van kinderen mogen begeleiden. Ik heb gezien dat vrouwen meer kracht en wijsheid bezitten dan zij beseffen. Zeker als het om de geboorte van hun kind gaat.”

“Maar ik zie ook, steeds meer, dat die kracht en wijsheid bedolven raken onder bijvoorbeeld faalangst, terwijl moeder natuur vrouwen volledig heeft toegerust om deze taak te kunnen volbrengen. We kunnen het en daarop mogen we vertrouwen,” gaat Irena verder.

Bang mogen zijn

Dan moeten we eerst wel af van het taboe dat rust op angst.

Vertrouwen op moeder natuur tijdens zwangerschap, geboorte en ouderschap klinkt mooi, maar gaat alleen op wanneer alles in balans is: als zwangere zit je dan goed in je vel, ben je niet angstig en heb je geen sombere gevoelens. “Dat is helaas lang niet altijd het geval,” zegt Irena. “Het is voor een zwangere al vervelend genoeg wanneer ze angstgevoelens ervaart. Daarom is het belangrijk om angsten rondom het krijgen van een kind bespreekbaar te maken. Angst heeft, net als geluk, ook in de prenatale periode zijn bestaansrecht. Er staat immers veel op het speel, niet waar.”

“Gelukkig zijn er meer manieren om met die angst te leren omgaan en om die angst hanteerbaar te maken. Maar, dan moeten we eerst wel af van het taboe dat rust op angst. Zwangere vrouwen moeten mogen en durven toegeven dat ze angstig zijn. Hun partner, familie en omgeving kunnen hen helpen om er open over te worden.”

Contact tussen lichaam en geest

Mindfulness kan je helpen om je angst te zien als een belangrijke boodschapper waarvoor je niet bang hoeft te zijn. Juist door jouw angsten vriendelijk te behandelen, kun je er veel van leren. Door zo’n houding tegenover jouw angsten in te nemen, kun je die omtoveren naar positieve energie, nieuwsgierigheid naar het geboorteproces, waardoor je groeit in je rol als toekomstige moeder.

Mindfulness helpt je jouw angst om te toveren.

Met behulp van mindfulness kun je verstillen en kom je weer in contact met je lichaam en geest. Je vindt je innerlijke kracht en wijsheid weer terug. Je hebt alles al in je wat nodig is voor een goede zwangerschap en bevalling. Dat is niet alleen belangrijk voor jezelf en een prettige zwangerschap en bevalling, maar ook belangrijk voor je kind.

Angst werkt lang door

“Je meerdere malen angstig voelen tijdens je zwangerschap kan, maar het hoeft niet, gepaard te gaan met nadelige gevolgen voor je gezondheid zoals bijvoorbeeld hoge bloeddruk en slaaploosheid. Ook hoeft angst geen nadelige gevolgen te hebben op de gezondheid van je kind. Maar, een baby van een angstige moeder heeft een grotere kans zelf ook angstig worden.”

Wanneer je je angsten in een vroeg stadium onder ogen ziet, bevorder je een kansrijke start van je kind.

Wanneer je je angsten in een vroeg stadium onder ogen ziet, erkent en er mee aan de slag gaat, bevorder je een kansrijke start van je kind. Jij en je partner hebben daar veel invloed op. “Wij vrouwen kunnen meer dan we denken, zeker als het om de geboorte van ons kind gaat,” zegt Irena bemoedigend. “Ik zou zelf veel baat hebben gehad bij mindfulness tijdens mijn zwangerschap, geboorte van mijn kinderen en het ouderschap. Ik gun het alle aanstaande ouders.”

Mindful Zwangerschap, Geboorte en Ouderschap bij Angst

Ben je in verwachting en heb je angstgevoelens? Wil je meer genieten van je zwangerschap, bevalling en ouderschap? Wil je weer in contact komen met je lichaam en geest en jouw kracht en wijsheid ontdekken? Irena wil je hier graag bij helpen. Haar training Mindful Zwangerschap, Geboorte en Ouderschap bij Angst is niet zwaar en zwaarmoedig, maar juist een ontdekkingsreis met een lach en traan.

Ben je geïnteresseerd geraakt, meld je dan nu aan voor de training Mindful Zwangerschap, Geboorte en Ouderschap bij Angst.

Lees meer en meld je aan

Of kom eerst naar de interactieve lezing van trainer Irena Veringa “Angst voor de bevalling. Daar is wat aan te doen!” op donderdagavond 4 april aanstaande.

Meld je aan voor de lezing

Irena Veringa

Irena Veringa is mindfulness­trainer op het gebied van zwangerschap, geboorte en ouderschap met als specialisatie angst. Ze ontwikkelt trainingen, doet onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam naar de effecten van mindfulness op zwangere vrouwen en bevallingsuitkomsten, was 25 jaar verloskundige en is ervaringsdeskundige.

“Mindfulness speelt een belangrijke rol in mijn leven,” zegt Irena. “Als angstige moeder en te hard werkende verloskundige kon ik mindfulness goed gebruiken om te zien waarom ik dingen deed zoals ik ze deed, welke drijfveren al mijn acties hadden en hoe ik meer van mijn leven kon genieten. Mijn ervaringen en ontdekkingen op het gebied van mindfulness, in mijn professionele en privéleven, wilde ik altijd met zwangeren en moeders delen. Ik sta graag tussen andere vrouwen. Ik gun alle nieuwe gezinnen een mooie start van hun leven met mindfulness.”
Irena: "Als angstige moeder en te hard werkende verloskundige kon ik mindfulness goed gebruiken"