Jongeren ervaren steeds meer stress, spanning en depressieve klachten, zo blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. In de periode 2012 tot 2015 hebben 50% meer meisjes en 21% meer jongens hier last van. Onder studenten zijn de percentages eveneens alarmerend hoog: 61% van hen heeft ernstige angstklachten, 39% werd beperkt in zijn functioneren door depressieve klachten en 62% voelde zich eenzaam. Tien procent heeft ooit gedacht aan suïcide.

Deze cijfers spreken boekdelen: vele tieners ervaren vandaag de dag meer stress dan ze aankunnen. De belangrijke vraag is: hoe kunnen we hen helpen?

De belangrijke vraag is: hoe kunnen we jongeren helpen?

Zelfcompassie

Zelfcompassie biedt hen een uitweg. Zelfcompassie in de betekenis dat je vriendelijk bent voor jezelf. Behandel jezelf net zoals je een vriend tegemoet zou treden wanneer die het (even) zwaar heeft. Mindful zelfcompassie bestaat uit drie elementen:

  • Mindfulness
  • We zijn allemaal mensen
  • Vriendelijk zijn voor jezelf

Met mindfulness kun je gebalanceerder omgaan met emotioneel uitdagende gebeurtenissen. We zijn allemaal mensen, je bent niet de enige die worstelt. Worstelingen horen bij ieders leven. Wees vriendelijk voor jezelf, ofwel behandel jezelf tijdens worstelingen zoals je een vriend behandelt.

Tieners met meer zelfcompassie zijn minder angstig, minder gestrest en minder depressief

Bewezen effectief

Tieners met meer zelfcompassie zijn minder angstig, minder gestrest en minder depressief. Ze zijn daarnaast weerbaarder voor de negatieve consequenties van weinig zelfvertrouwen, het gevoel slachtoffer te zijn en traumatische ervaringen. Tieners die de training zelfcompassie hebben gevolgd, geven aan dat ze veerkrachtiger zijn, tevredener zijn met hun leven en dat ze vaker in een positieve stemming verkeren.

Ervaringen van tieners

Tieners is na de training gevraagd wat het effect ervan was. Een jongen zei dat hij zich geen zorgen meer maakte of anderen hem wel aardig vinden: “Ik vind mezelf leuk!” Een ander dacht dat ze altijd iemand nodig had die zei dat ze ergens goed in is: “Ik heb nu mezelf en dat is ook iemand.” In een derde reactie gaf een meisje aan dat ze sneller en makkelijker stressvolle situaties aankan en dat ze zichzelf sneller kan kalmeren en zaken weer in perspectief kan zien.

Een jongen zei dat hij zich geen zorgen meer maakte of anderen hem wel aardig vinden: “Ik vind mezelf leuk!”

Workshop door de ontwikkelaars zelf

Een speciaal zelfcompassie programma kan tieners dus echt helpen. Het Centrum voor Mindfulness organiseert daarom de 2-daagse workshop Making Friends with Yourself (MFY). Karen Bluth en Lorraine Hobbs hebben het mindful zelfcompassieprogramma voor volwassenen aangepast voor tieners. De grondleggers van deze zelfcompassieworkshop zijn op 4 en 5 juli aanstaande speciaal in Nederland om de workshop MFY te verzorgen!

Lees meer en meld je aan


Dit artikel is een vrije vertaling van het Engelstalige origineel door Karen Bluth in Psychology Today.

Auteur: Klaas Smit, freelance schrijver.