Onlangs vroegen we de mindfulness­trainers die geabonneerd zijn op de trainersnieuwsbrief op welke manieren zij succesvol deelnemers werven voor hun mindfulness­trainingen. Eén manier sprong eruit als de beste wervingsmethode.

Het creëren en inzetten van het eigen netwerk blijkt het beste te werken. Vooral samenwerken met andere instanties zoals scholen en huisartsen werkt goed. Ook het samenwerken met collega-trainers werpt zijn vruchten af: door gezamenlijk workshops te organiseren en elkaars netwerk te delen, creëer je een groter bereik met meer effect.

Door samen te werken, werven we via elkaars netwerk, wat een groter bereik geeft.

Flyers en folders verspreiden staan op plek twee. Vooral wanneer je ze inzet in de relatie met gezondheidscentra, yogastudio’s, culturele centra of supermarkten. De eigen website, werven via oud-deelnemers (mond-tot-mond reclame) en kennismakingsworkshops, staan op de derde plaats.

Ik bouw relaties op met gezondheidscentra, yoga studios, supermarkten, culturele centra, etc., waar ik mijn flyers mag leggen.

Wat niet werkt

Advertenties in de lokale krant werken niet. Facebook, LinkedIn, Instagram en bloggen of vloggen leveren nu bij de meeste trainers nog weinig op. Dat social media nog niet zorgen voor meer deelnemers, heeft niet altijd te maken met het medium zelf. De meeste trainers weten niet zo goed wat ze met die media moeten, hoe ze ze kunnen gebruiken en wat er nu wel en niet werkt. Het is vooral de onbekendheid met hoe je deze media kunt inzetten.

Eigen website

De helft van de trainers plukken ook geen vruchten van een eigen website. Een aantal heeft geen site en anderen houden hem niet bij. De enkele trainers die gebruikmaken van Facebook advertenties, Google Adwords of een blog, zijn positief over de resultaten ervan.

Jezelf laten zien

Presentaties geven, een lezing geven en samenwerken met collega’s. Vormen deze methoden de heilige graal? Nee, maar je laat jezelf zien, hebt contact met geïnteresseerden en maakt zo wel kans op nieuwe deelnemers. Het is een tijdrovende manier, maar je zichtbaarheid neemt toe en dat heeft altijd effect.

De flyer is een kaartje wat ik altijd bij me draag. Als ik dan toevallig een gesprek heb over wat ik doe, heb ik gelijk iets tastbaars bij me om weg te geven.

Zoektocht

Uit de enquête blijkt dat marketing en promotie vooral een zoektocht zijn. De meeste trainers voelen zich niet op hun gemak bij dit onderdeel van het ondernemerschap. Alle trainers willen graag met hun collega’s overleggen over hoe zij de marketing en PR aanpakken. Ze willen ook graag weten welke trainingen je allemaal kunt aanbieden om een goed aanbod te hebben dat veel deelnemers trekt. En, inhoudelijker, ze willen graag onderling contact over hoe je deelnemers hun meditatiebeoefening goed kunt laten volhouden na het volgen van de 8-weekse MBSR-training.

Wij kunnen ondersteunen

De resultaten van de enquête laten doorschemeren dat marketing niet echt "jouw ding" is. Marketing zorgt voor meer vragen dan antwoorden. Voor veel mindfulness­trainers zijn de mogelijkheden van marketing overweldigend en is het ‘verkopen’ van hun trainingen niet hun favoriete bezigheid.

12 en 13 november aanstaande organiseert het Centrum voor Mindfulness daarom een 2-daagse workshop Marketing voor Mindfulness­trainers. In de 2-daagse workshop ontwikkel je je eigen marketingaanpak en kijk je hoe jij je als trainer op de markt kunt begeven op een manier die bij jou past. En we gaan in op alle praktische vragen die het mindfulness­trainerschap met zich meebrengt. De workshop helpt je om op een authentieke manier marketing in te zetten.

Workshop Marketing voor Mindfulness­trainers

Waardevol

De enquête over hoe je deelnemers werft, was de eerste vragenlijst die we hebben uitgezet onder mindfulness­trainers. We waarderen het zeer dat een kleine groep trainers de moeite heeft genomen de enquête in te vullen. De antwoorden geven een beeld van de trainerspraktijk. We gaan daarom door met het opstellen van korte enquêtes en hopen dat steeds meer trainers eraan meedoen. De inzichten die we daardoor krijgen, kunnen voor ons allemaal zeer waardevol en behulpzaam zijn.

De enquêtes zullen gedeeld worden via de gratis trainersnieuwsbrief. Ben je mindfulness­trainer en nog niet geabonneerd? Meld je dan aan:

Meld je aan voor de nieuwsbrief