Wie te lang doorwerkt, wordt uiteindelijk minder productief. Waarschijnlijk hebben we dat allemaal wel eens ervaren. Door non-stop doorwerken raakt je brein overbelast en uitgeput.

Vele onderzoeken bevestigen dit. In 2012 werd bijvoorbeeld een onderzoek gedaan bij chirurgen. Chirurgen die tijdens een lange operatie om het uur een korte pauze namen om wat rek en strekoefeningen te doen, konden zich achteraf beter concentreren. Zij maakten bepaalde testen beter en sneller dan collega’s die onafgebroken hadden doorgewerkt.

De hersenen hebben bij de gemiddelde mens een aandachtspanne van 40 minuten

Neurowetenschapper Marcia Goddard is groot voorstander van micropauzes. Er is volgens haar geen enkele goede reden om langer dan een uur te werken zonder pauze. De hersenen hebben bij de gemiddelde mens een aandachtspanne van 40 minuten. Daarna wordt onze concentratie minder en dat komt het werk niet ten goede.

Als je kort pauzeert, worden de hersenen als het ware gereset

Korte pauze goud waard

Als je kort pauzeert, worden de hersenen als het ware gereset. Tijdens die korte pauze krijgen de hersenen ook de tijd om alle informatie die binnen is gekomen te verwerken en nieuwe creatieve verbanden te leggen.

Een pauzemoment op het werk hoeft geen uur te duren. Per uur 5 minuten of ieder half uur 2 minuten pauzeren is voor veel mensen voldoende. En als je pauzeert is het belangrijk om je hersenen ook echt even rust te gunnen. Dus niet het ene scherm inruilen voor het andere, want dan moet het brein nog steeds actief informatie opnemen.

Pauzeer met aandacht

Even met aandacht naar de koffieautomaat lopen, opstaan van je stoel en een paar strekoefeningen doen, een korte mindfulnessoefening, wat bewegen….ze geven het brein de ruimte om tot rust te komen.

Neem ook pauzes op momenten dat je juist zo lekker aan het werk bent

En als je echt effectief wil zijn en blijven, neem dan je pauzes ook op momenten dat je juist zo lekker aan het werk bent. Want als we hard werken maken onze hersenen stofjes aan die je alert houden, een vorm van positieve stress. Voor de korte termijn is dat niet erg, maar op de lange termijn is dit belastend voor de hersenen en kan dit stressklachten opleveren.

En voor wie steeds vergeet te pauzeren, zijn er diverse handige apps in omloop die je een reminder kunnen geven. Zoals bijvoorbeeld de ‘mindful bell’.

Auteur: Simone Lips, mindfulness­trainer