Mindfulness Jaargroep

8 sessies › 8 jan 2020

Uitbreiden en verdiepen van mindfulnessbeoefening – in een vaste groep, een jaar lang

link to article Mindfulness Jaargroep

Vraag jij je ook wel eens af hoe andere mensen dat doen, ’s ochtends mediteren? Jij bent al blij als je na de ochtendhectiek op tijd op je werk aankomt. Laat staan dat je, zeg 10 minuten, stilte en aandacht hebt gehad op je meditatiekussen…

Toch weet je hoe fijn het is als je een mindfulle start van de ochtend hebt gehad. De dag verloopt soepeler en minder gestrest. Je kunt flexibel omgaan met wat er op je pad komt en je kunt meer focus bewaren.

Jon Kabat-Zinn, ontwikkelaar van Mindfulness-Based Stress Reductie (MBSR), past al 50 jaar een ochtendroutine toe waarmee hij meer mindfulness brengt in zijn drukke leven.

In deze video vertelt hij hoe hij dit doet:

Jon Kabat-Zinn’s deelt 3 praktische tips voor een mindful ochtendritueel:

1. Creëer mindfulle gewoontes

Doe je ochtendactiviteiten in het vervolg met aandacht. Poets je tanden met aandacht of wees mindful tijdens het douchen of ontbijten. Hiermee ontwikkel je het bewust aanwezig zijn en creëer je op een eenvoudige manier mindful gewoontes. Het kost je geen extra tijd, dus waarom eigenlijk niet op deze manier opstaan?

2.Ontwikkel een meditatieroutine

There’s waking up - dragging yourself around - and then there’s waking up Jon Kabat-Zinn

Jon Kabat-Zinn start iedere ochtend met 40-60 minuten mindful yoga waarna hij mediteert. Dit is wellicht niet voor iedereen haalbaar, maar je kunt al beginnen met een korte stretch, een aantal yogahoudingen of een meditatie van 5 minuten. Kijk wat haalbaar is in jouw leven en maak hier een dagelijkse gewoonte van.

3.Check in bij jezelf

Neem voordat je je dag begint een moment van aandacht. Hoe voel je je deze ochtend? Opgewekt door het vooruitzicht van een leuke activiteit, gespannen voor een belangrijke afspraak, piekerend over een probleem of onenigheid die je gisteren had? Breng je aandacht naar je lichaam, hoe voelt je lichaam? Wat wil je vandaag bereiken?

Jon Kabat-Zinn adviseert om ’s ochtends eerst bij jezelf in te checken voordat je de dag echt begint. Dit helpt je om de hele dag meer mindful te kunnen zijn. Vervolgens kun je gedurende de dag op verschillende momenten opnieuw bij jezelf inchecken. Ieder uur, iedere minuut, 1 keer per dag, net wat het beste bij jou past.

Verder met mindfulness in groepsverband

Wil je naast een individuele ochtendroutine je mindfulnessvaardigheden óók onderhouden of verdiepen in groepsverband? Kijk dan eens bij:

8-Weekse Mindfulness­training

Vervolgtrainingen

Workshops en terugkomactiviteiten

Auteur: Kitty Valentin, freelance contentmanager en mindfulness­trainer in opleiding

Dit artikel is een vrije vertaling van het artikel op Mindful.org https://www.mindful.org/jon-kabat-zinn-how-to-make-your-morning-routine-into-a-meditation-practice-video/ en het gesprek van Jon Kabat-Zinn en Oprah Winfrey tijdens “Super Soul Sunday" (zie de video).

Foto Jon Kabat-Zinn op de nieuwsoverzichtspagina: via Center for Mindfulness / Umass. Medical School