Enquiry is als een dans

Als mindfulnesstrainer is enquiry wellicht het belangrijkste wat je je deelnemer biedt. Het begeleiden van meditaties heb je na een paar keer oefenen wel onder de knie en de educatie verschilt niet veel van een goede uitleg in andere situaties. Enquiry daarentegen heeft iets unieks - iets dat je op geen andere plek dan in mindfulnesstraining zult aantreffen.

Mindfulness Meditatieoefeningen

Mindfulness is een vaardigheid. En voor vaardigheden geldt dat je moet blijven oefenen, wil je vaardig blijven. Tijdens je mindfulnesstraining heb je ervaren hoe het voelt om aandachtig te zijn, zonder oordelen. Mindfulness maakt dat je intenser en bewuster leeft, dat je meer geniet van het moment, dat je minder stress ervaart en dat je leven voor jezelf en anderen om je heen leuker wordt.

Film Deep Look: kijken met aandacht

Vaak hoor ik deelnemers aan de mindfulnesstraining al na de eerste sessie dingen zeggen als: “Ik fietste door het Vondelpark en hoorde ineens de vogels fluiten.” En, na afloop van de stiltedag, die meestal plaatsvindt na de zesde sessie: “Ik liep in de lunchpauze door de stad en zag een prachtige gevel die ik nog nooit eerder had gezien, terwijl ik daar al zo vaak heb gelopen.”

Tot jezelf komen

Steeds vaker gaan mensen op stilteretraite. Je bent dan vijf of meer dagen echt weg, op locatie, in een retraitecentrum. Maar wat is de waarde van een retraite? Wat doet het met je en wat levert het op? We vroegen het Rob Brandsma, hoofd van de trainersopleiding van het Centrum voor Mindfulness. Hij put uit eigen ervaringen en heeft vele gesprekken gevoerd met anderen die regelmatig op retraite gaan.

Mindfulness tijdens zwangerschap en bevalling: een cadeau voor aanstaande ouders

Trainers Marjorie Lumet en Aileen Kennedy verzorgen samen het Mindfulness-Based Childbirth and Parenting Program bij ons centrum. Marjorie en Aileen waren beiden zwanger toen ze zelf de opleiding tot mindfulnesstrainer hebben gedaan. Ze merkten hoe behulpzaam mindfulnessvaardigheden tijdens de zwangerschap en bevalling waren en hoeveel voordelen mindfulness hen ook daarna heeft bezorgd.

Beter wetenschappelijk onderzoek nodig naar mindfulness

Onlangs heeft een groep mindfulnessonderzoekers een artikel geschreven onder de titel: Mind the hype, (Van Dam et al., 2017). De onderzoekers, waaronder Nederlanders, waarschuwen voor de bravoure waarmee mindfulness wordt voorgesteld als wetenschappelijk bewezen of ‘evidence-based’.

Focus je aandacht

“De vervolgtraining Kalmte en Concentratie komt voort uit de wens van deelnemers aan de mindfulnesstraining om hun meditatieve beoefening te onderhouden en te versterken met geleide instructies,” vertelt Karin Rekvelt.

Meditatie, de blijvende effecten op lichaam, geest en hersenen

Boek van de maand... Als iemand een overzicht kan geven van de wetenschappelijke feiten rond meditatie, dan is het Richard (‘Richie’) Davidson. Sinds zijn Harvard-jaren in de jaren zeventig wijdt hij zich aan het onderzoek naar de vraag: wat voor blijvende veranderingen kan meditatie voor de mens betekenen?

Jon Kabat-Zinn: “Mensen zijn de weg kwijt”

Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR), sprak in oktober 2017 in een van de zalen van het House of Parliament in Londen. Politici uit meer dan tien landen, waaronder Nederland, hadden zich daar verzameld om te brainstormen over hoe mindfulness in politiek en beleid vorm kan krijgen. Ook op het hoogste niveau zijn mensen doordrongen van de kracht van mindfulness.

Trainer Martine: je komt dichter bij jezelf en je leven wordt rijker

Martine Huisman is psycholoog en mindfulnesstrainer. In 2013 kwam zij zelf met mindfulness in aanraking en zij merkte in haar 8-weekse basistraining mindfulness (MBSR) hoe goed haar deze training deed. Het was voor haar een echte eyeopener. Na haar eigen training vond ze dat iedereen dit minimaal één keer moet ervaren. Ze besloot mindfulnesstrainer te worden.

De helende kracht van mindfulness

“De bewuste geest is een zelfhelende geest,” zegt psychiater en filosoof Roger Walsh. Hij heeft gelijk. Neem bijvoorbeeld angst. De boodschap van angst is: wegwezen. Onze eerste impuls is om deze instructie op te volgen. Dus we gaan denken en doen, weg van de angst.

De kracht van de houdingskwaliteiten

‘Intentie’ is eigenlijk een raar woord. Het gaat niet over iets waar je wat aan hebt, zoals een proces of een resultaat. Het gaat ook niet over iets concreets, een handeling, een gedachte of zelfs maar een gevoel. Een intentie is vluchtig en ongrijpbaar. Je voelt hem niet, je ziet hem niet en, als je even niet oplet, is hij zo weer weg.

Hoe ga je na de training zelf verder met mindfulness?

Je bent niet zomaar bij dit artikel terechtgekomen. Je hebt waarschijnlijk interesse in mindfulness. Of je hebt al een mindfulnesstraining gevolgd. Dan heb je vast ook al nagedacht over de vraag: na de training, hoe ga ik dan zelf verder met mindfulness? Want het onderhouden van mindfulness vraagt oefening. Wanneer je al een training hebt gevolgd, dan weet je uit eigen ervaring dat mindfulness een vaardigheid is die je alleen met oefenen goed blijft beheersen.

Optimisme - Hoop - Veerkracht - Zelfvertrouwen

Onlangs verscheen van Matthijs Steeneveld het boek met de titel Optimisme - Hoop - Veerkracht – Zelfvertrouwen. Dit boek leert je om effectiever om te gaan met stress, tegenslagen en uitdagingen. Een toegankelijk en praktisch boek dat stevig verankerd is in de wetenschap van de positieve psychologie.

Oordelen werkte niet meer voor mij

Karel Overbeek was net ontslagen en voelde dat zijn lichaam vol stress zat. Hij had meer dan tien jaar een zware managementfunctie vervuld. Plotseling had hij alle tijd, maar wist niet goed wat hij daarmee kon doen. Wilde hij zelfstandige worden of toch weer een baan als manager?
Daarover nadenken lukte niet echt, hij had er geen energie meer voor. Struinend in de boekwinkel, vond hij een uitgave over mindfulness. Zou dat wat voor hem zijn?

Help jongeren door de puberteit heen met behulp van compassie

De puberteit is een tijd van veranderingen en groei. Het is een periode in het leven gereserveerd voor rebellie en zelfontdekking. Maar we verwachten en eisen steeds meer van tieners waardoor deze periode vaak beladen is met verwarring, angst of depressie. Voor veel tieners leiden deze uitdagingen tot afhaken en isolatie.