Oefeningen voor mindfulnessmeditatie

De audiotracks

Op deze verzameling audiotracks vind je alle basisoefeningen voor de mindfulnesstraining. De audiotracks begeleiden je in het oefenen van aandacht geven aan de ervaringen die zich hier en nu aan je voordoen. Je leert aandacht geven aan sensaties in het lichaam, aan gevoelens die plezierig, onplezierig of neutraal van karakter kunnen zijn en aan stemmingen of gedachten die langskomen. Zo leer je de wereld van aandachtig aanwezig zijn ontdekken.

Hoe te gebruiken

Met mindfulness proberen we niet ontspannen te raken of iets te veranderen of op te lossen. Wel trainen we de aandacht en onze opmerkzaamheid. Langs die weg levert mindfulnesstraining je wel een groeiende stabiliteit en helderheid van geest op. Dat kan je helpen om je situatie in een ander licht te zien en er creatief, anders mee om te gaan. En door de aandacht te richten op hoe de dingen zijn, in het hier en nu, kom je ook in aanraking met een toestand van ontspanning en welzijn, waarmee je altijd in contact bent, ook in de moeilijkste omstandigheden.

Overzicht

Je vind hier de mindfulness­oefeningen:

  • Lichaamsverkenning (bodyscan) (45 minuten)
  • Zitten met aandacht voor de ademhaling (20 minuten)
  • Zitmeditatie (45 minuten)
  • Bewegen in Aandacht – liggende oefeningen (45 minuten)
  • Bewegen in Aandacht – staande oefeningen (45 minuten)

Je kunt de tracks via Soundcloud of via andere kanalen zoals Spotify, iTunes of de fraaie meditatieapp Insight Timer (zie beneden) afspelen

Afspelen via SoundCloud

Andere manieren van afspelen of downloaden:

Naast het beluisteren via SoundCloud kun je de bovenstaande audiotracks ook verschillende ander manieren beluisteren of downloaden: