Inhoud van de training

Ik heb weer rust gevonden en kan weer genieten van mijn kinderen in plaats van het gezin te besturen als een manager!
– Een moeder

Deze training leert je hoe je beter om kunt gaan met stress en de dagdagelijkse hectiek in het ouderschap. Je traint je vermogen om minder te reageren vanuit automatische reactiepatronen en meer met bewuste aandacht aanwezig te zijn in de opvoeding van je kinderen. Ook wordt je emotie management vergroot; beter omgaan met je eigen emoties en je kinderen ondersteunen in het omgaan met emoties.

"Ouderschap is een van de meest intense en dankbare, en tegelijkertijd uitdagende en stressvolle ‘jobs’ die we ooit zullen hebben. Te vaak raken we verstrikt in de dagelijkse hectiek en zijn we het kwijtgeraakt om eenvoudig in het nu aanwezig te zijn met onze kinderen." Susan Bögels

Hoe vervul je al je rollen in het leven

Ons leven is druk, er wordt veel van ons gevraagd: werken, sporten, sociale contacten onderhouden. Dit betekent dat we veel verschillende rollen hebben, zoals partner, vriend(in) maar ook ouder zijn. Hoe vervul je deze rollen zonder altijd gestrest te zijn of misschien zelfs een burn-out te krijgen? Mindfulness kan je helpen om alles in je drukke leven in een goede balans te brengen.

Onderzoek

Aan de Universiteit van Amsterdam heeft Susan Bögels uitgebreid onderzoek gedaan naar de effecten van Mindful Parenting o.a. bij ouders waarvan de kinderen ADHD of een stoornis hebben in het autisme spectrum. De uitkomsten van deze studie zijn veel belovend en gelden natuurlijk ook voor alle andere ouders.

De studie heeft aangetoond dat:

  • ouderlijke stress vermindert
  • men minder reageert vanuit automatische, vaak reactieve, patronen
  • de relatie tussen partners verbetert; dit geldt ook voor co-ouders
  • er meer ruimte binnen het gezin komt voor empathie en compassie

Larissa Duncan aan de Universiteit van California concludeert in haar studie naar Mindful Parenting dat wanneer ouders leren om bewust in het hier-en-nu te kunnen zijn, dit de relatie tussen ouder en kind ten goede komt. Dat ouders, omdat zij met meer compassie en begrip in relatie tot de kinderen staan, beter kunnen omgaan met de veranderingen die het kind doormaakt.

Programma

De training was een cadeautje voor mezelf en zo voelt mindfulness nog steeds, als een cadeautje. – Janneke

Net als de MBSR/MBCT mindfulnesstraining bestaat het programma uit acht bijeenkomsten van 2,5 uur en een oefendag. Zoals bij iedere mindfulnesstraining is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van drie kwartier per dag, maar je doet ook oefeningen die betrekking hebben op de kinderen en op je rol als ouder.

In een mindfulnesstraining leer je hoe je beter om kunt leren gaan met de stress van alledag en de vaak automatische reactiepatronen. Ook leer je hoe je meer in het hier-en-nu kan leven en weer kan genieten van de kleine dingen in het leven.

Inhoudelijke thema's

In de training Mindfulness voor Ouders komt daarnaast óók het volgende aan bod:

  • hoe je met meer bewuste aandacht aanwezig kan zijn in de opvoeding van je kinderen
  • hoe je om kan gaan met je eigen emoties zoals boosheid, schuld, verdriet of onmacht
  • hoe je je kinderen kan ondersteunen in het omgaan met emoties en gevoelens
  • mindfulness­oefeningen om thuis samen met je kinderen te doen

Voor wie

In de training heb ik geleerd om beter mijn grenzen aan te geven en dit te doen op een rustige manier. – Suzan

De training Mindfulness voor Ouders is bedoeld voor alle ouders die bewust willen opvoeden en merken dat soms de hectiek van alle dag, de stress, zo’n grote rol speelt in het leven dat het je niet meer lukt om met rust en aandacht bij je kinderen te zijn. Het lukt je niet meer om te genieten van je kinderen en van de kleine dingen in het leven. Je voelt je soms meer als een manager van het gezin dan een ouder.

De training is voor ouders die nog niet eerder een mindfulnesstraining gedaan hebben, maar ook geschikt voor ouders die al een keer een mindfulnesstraining gedaan hebben en op zoek zijn naar opfrissing en verdieping van de beoefening van mindfulness.

Startdata

  • feb
    06
    Sessiedata:
    6, 13, 27 feb; 6, 20, 27 maart; 3, 10 april. Follow up: woensdag 19 juni