Envelope Facebook Globe Logo Groove info circle Instagram Logo iTunes LinkedIn Mail Vergrootglas Logo Spotify times Twitter WhatsApp Logo Youtube

Inhoud

Het is geen kwestie van begrijpen. Het is een kwestie van doen. Dat leer je in deze training. Lydia, psycho-motorisch therapeute, 51 jaar

Deze intensive is bedoeld voor mensen die aan reguliere achtweekse mindfulnesstraining MBSR (nog) niet kunnen deelnemen. De training is ook heel geschikt als opfris- of verdiepingscursus – dus voor als je de mindfulnesstraining al hebt gedaan maar verdieping zoekt door hem nog eens op een intensieve manier te doorlopen.

Algemene informatie over het trainen van mindfulness vind je hier.

Programma

De training bevat de volgende onderdelen:

Vroeger raakte ik de weg kwijt als er te veel op me afkwam. Nu kan ik het beter aan. Ik ben stabieler en leef gemakkelijker. Laura, verpleegkundige, 28 jaar

  • In passend tempo worden alle kernoefeningen van de mindfulnesstraining MBSR doorgenomen, zoals de lichaamsverkenning, ademmeditatie (Mindfulness of Breathing), zitmeditatie, mindful yoga, hartmeditatie en loopmeditatie.
  • Er wordt ruim tijd genomen voor reflectie op de oefenervaringen, individueel, of middels plenaire nabespreking of in kleine groepjes.
  • Er worden informele aandachtsoefeningen behandeld die je in het dagelijks leven kunt toepassen.
  • De basistheorie van mindfulness en zijn werkzame principes wordt uitgelegd, met daarnaast de mechanismes die mindfulness beperken, zoals stress en de doemodus. Aandachtige lichaamsbewegingen (mindful yoga) en stretches komen tijdens de sessies aan de orde.
  • Mindfulness besproken en toegepast op levensthema’s, zoals werk- en levensstress, mindful communicatie, concentratie en afleiding, rust vinden te midden van een vol leven, gezondheid in balans (voeding, grenzen stellen enz.).

Methode

Een sessie bestaat meestal uit het doen van langere en kortere mindfulnessoefeningen, het bespreken van de ervaringen hierbij, het aanstippen van leerpunten hierbij. Tussen het oefenen en praten is er tijd om in stilte op jezelf te zijn en te pauzeren, en tijd voor persoonlijke contemplatie en verwerking (opschrijven) van de thema’s die aan de orde zijn geweest. Je wordt uitgenodigd om over de oefenervaring ervaringen uit te wisselen, zonder dat het daarbij om je levensverhaal hoeft te gaan.

Verschil met de reguliere mindfulnesstraining

Ik wil leren genieten. Dit is de weg ernaartoe. Liesbeth, fiscaal jurist, 32 jaar

Het belangrijkste verschil is dat de reguliere mindfulnesstraining MBSR verspreid wordt over acht weken, waardoor al tijdens de training stappen worden gezet in het integreren van mindfulness in het dagelijks leven. Omdat in deze intensive weinig ruimte is voor thuisbeoefening, vervangt het de achtweekse mindfulnesstraining niet– het is eerder een intensieve introductie in de beoefening van mindfulness.

Wel is dit programma een intensieve oefening in de basisvaardigheden om mindfulness te trainen, waarmee de deelnemer na afloop zelfstandig verder kan. Naast een prima voorbereiding van de achtweekse mindfulnesstraining MBSR, biedt de intensive ook voordelen: doordat je langer achtereen en blijft oefenen en met een groep in het klimaat van vriendelijke opmerkzaamheid verblijft kunnen er verdiepende inzichten ontstaan over thema’s in je leven. Daarnaast past bij sommige leerstijlen een intensieve leersetting nu eenmaal beter. (Voor geïnteresseerden in de Opleiding tot Mindfulness­trainer MBSR/MBCT van het CvM: deze intensive kan alleen als deelnemerstraining gelden indien aangevuld met een of meer andere modules, te overleggen met de opleiding.)

Voor wie

De Mindfulness Intensive Training is voor iedereen die de achtweekse mindfulnesstraining MBSR zou willen volgen, maar zich hiertoe om praktische redenen belemmerd ziet. En voor iedereen die de mindfulnesstraining al eens heeft gedaan en verdieping zoekt door het programma nog eens op een intensieve manier te doorlopen.

Let op: mindfulnesstraining biedt geen snelle oplossing voor acute problemen en is ook geen alternatief voor therapie.

Praktische informatie

Benodigdheden

Op het CvM zijn materialen voor beoefening aanwezig en ook plaids. Makkelijk zittende kleding is gewenst, met eventueel een extra laagje.

Tijdsbesteding tijdens de intensive

Je bent een half uur voor aanvang welkom, tijdens de lunchtijd kun je overblijven (maar dit hoeft niet) en er is mogelijkheid om te rusten. Na de laatste middagsessie adviseren om de beoefening voort te zetten, bijvoorbeeld door informele beoefening en/of meditatie en contemplatie in de avond. Houd daarom je agenda gedurende de training zoveel mogelijk vrij en ga bewust om met het gebruik van telefoon en computer, zodat je je kunt onderdompelen in de beoefening van mindfulness.

Ik had last van hyperventilatie en spanning. Bij de langere oefeningen kreeg ik lucht. Niet alleen in mijn lijf maar ook in mijn ziel. Laura, verpleegkundige, 28 jaar

Materiaal

Je ontvangt audiotracks en een werkboek en suggesties voor thuisbeoefening tijdens de cursus. Het is aan te bevelen (maar niet verplicht) om vooraf te lezen het boekje Beter nu, breng mindfulness in je leven van Rob Brandsma.

Aanmelden

Na invullen van het aanmeldformulier neemt een van de docenten contact met je op voor een voorgesprek. Indien je wordt toegelaten volgt het inschrijvingsproces. Na betaling is je inschrijving definitief.

Verblijf

De training niet-residentieel. Het Centrum voor Mindfulness is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Ook zijn er vele mogelijkheden om in de buurt hotelovernachting te vinden; zie bijvoorbeeld Booking.com, Expedia.nl of Trivago.nl. We vragen je bij de keuze van je overnachtingslocatie af te stemmen op de mogelijkheid om ook buiten de sessietijd je dag zoveel mindful te leven. Bijvoorbeeld door de reistijd te beperken en een rustige locatie te kiezen (of dit nu thuis is of niet).

Afronding

Tegen het eind van de intensive wordt aandacht besteed aan integratie van het geleerde in het dagelijks leven. Ook is het mogelijk om enkele weken na afloop een consult met een van de trainers af te spreken (niet gratis). Op verzoek is na afloop een bewijs van deelname beschikbaar.

Startdata