Prettig én belangrijk

Ontspanning vinden we belangrijk omdat het prettig is. Maar ontspanning is ook een levensnoodzaak: in ontspannen staat vinden herstel-, leer-, en voedingsprocessen plaats die onder spanning niet mogelijk zijn. Ontspanning is dus meer dan belangrijk: het is noodzakelijk om te overleven.

Bewust van patronen

Mindfulness training leert je om bewust te worden van de patronen van denken en doen die stress veroorzaken. Je wordt je bewust dat stresspatronen manieren zijn van automatisch reageren die, hoewel ze het goed bedoelen, het meestal erger maken in plaats van minder erg en daardoor niet adequaat zijn. Deze bewustwording geeft meteen een manier om er anders mee om te leren gaan, want niemand kiest bewust voor stressvolle reacties.

Diepe ontspanning

Zo leer je – paradoxaal genoeg – te ontspannen mét de spanning, het ongemak, het verdriet of de pijn. Dit wordt ook wel ‘diepe ontspanning’ genoemd, omdat je leert ontspannen met de ervaringen – prettig of onprettig – wanneer ze zich primair voordoen, zodat de hele stressreactie niet op gang hoeft te komen.

Het geheim van genieten

Het geheim van genieten is dat het gebonden is aan het hier en nu. Een prettige herinnering, een fantastische droom of een leuk vooruitzicht kan plezier geven – maar dat is toch anders dan genieten van dit moment.
En dat doe je door met volle aandacht aanwezig te zijn, lichaam en zintuigen. Ruiken, zien, proeven, voelen. Aanleidingen tot genieten dienen zich vanzelf aan: een fluitende vogel, een koel glas water, een verse appel, schone frisse lakens. Doodgewone, alledaagse dingen. Als we kunnen genieten, hoeven we niet ver te zoeken. Ons vermogen om te genieten is altijd aanwezig. Je verleert het niet.

Zinnelijk

Dus: met mindfulness leef je intenser. Je leert afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je ontspant gemakkelijker en de geest wordt rustiger. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording, vooral ook van de zinnelijke aspecten van ieder moment.