Inhoud

Ben je zwanger? Gefeliciteerd! Waarschijnlijk ervaar je soms gevoelens van blijdschap. Misschien ervaar je daarnaast ook andere gevoelens, zoals angst voor de aankomende bevalling en het ouderschap. Misschien ervaar je een sterke neiging om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden op een veilige geboorte voor jou en jouw baby. Je kunt misschien, door deze sterke neiging, niet voldoende genieten van de zwangerschap. In plaats daarvan ben je vaak verzonken in gedachten. Of voel je je meegevoerd door een wirwar van emoties.

Herken je dit? Je bent niet de enige.

Mijn angst voor de bevalling heeft veel van mij weggenomen. Mijn angst had regie over wat ik dacht en deed. Na deze training ben ik met mijn angst bevriend geraakt. Hij mag er zijn, maar tegenwoordig doe ik wat ik wil. - Liesbeth

Bezorgdheid en angst voor de bevalling

Een op drie zwangeren ervaart bovenmatige angst voor de bevalling. Begrijpelijk natuurlijk: moeder worden is een van de mooiste momenten in het leven, maar het betekent ook een vergaande verandering voor je lichaam, je sociale leven. En ook komt er een toekomst met veel meer verantwoordelijkheden. Daarnaast is de bevalling per een proces met onzekerheden... Het is goed denkbaar dat dit alles bij elkaar angstige gevoelens oproept.

Angst? Je kunt er iets aan doen

Gelukkig kun je iets aan deze angst doen. Dat is belangrijk, niet alleen voor jezelf. Uit onderzoek blijkt dat bovenmatige angst tijdens de zwangerschap het risico op minder gunstige uitkomsten tijdens en na de geboorte verhoogt. Ook daarom is het dus van belang om aandacht te schenken aan je angst, juist nu je zwanger bent. Denk je dat dat moeilijk voor je is? Denk dan aan de uitspraak van Mark Twain: ‘Ze wisten niet dat het onmogelijk was, dus ze hebben het gedaan.’

Wat je leert

Deze training biedt je de mogelijkheid om jezelf beter te leren kennen en mild te zijn voor jezelf en alles wat je tegenkomt. Met behulp van meditatie krijg je meer grip op negatieve gedachten. Je wordt minder meegevoerd door emoties. Je leert jouw grenzen en behoeftes kennen, en leert ze ook aangeven. Je leert beter omgaan met het onbekende. Je komt meer in balans. Daarnaast leer je de positieve effecten van mindfulness kennen: meer in het moment te leven met een open, alerte en vriendelijke aandacht. Je ontdekt de kalmte, tevredenheid, kracht en wijsheid die je al bezit. Deze ervaringen komen je goed van pas tijdens de bevalling, het ouderschap en jouw verdere leven. En tenslotte: als ook je partner meedoet, dan is er een goede kans dat je jullie relatie versterkt, en daarmee het aankomende ouderschap.

Ik heb nooit gedacht dat alleen het stilzitten en observeren wat zich in mij afspeelde mij zoveel inzicht en kalmte kon geven. Als ik het moeilijk kreeg vertrouwde ik op mijn adem, en ik wachtte totdat angst weer weg was, en ik kon weer helder zien wat er was. - Renate

Programma

De training bestaat uit negen wekelijkse bijeenkomsten van twee en een half uur plus een pauze, en één terugkomdag na de bevalling. (Misschien lijkt twee en een half uur nu lang, maar je zult zien hoe snel de sessie voorbij gaat!)

Mindfulness meditaties

Natuurlijk leer je de meditaties kennen zoals die horen bij iedere mindfulnesstraining. Maar daarnaast biedt deze training toegepaste oefeningen aan, zoals inzoomen op angsten of angstige gedachten. Bijvoorbeeld: om weerbaarheid te bevorderen gaan wij kleine oefeningen doen met onaangename gewaarwordingen zoals bijvoorbeeld het vasthouden van ijsblokjes. Je gaat ook mediteren op de bewegingen van jouw baby en het toekomstige ouderschap. Deze meditaties worden zittend, liggend, lopend en als yoga oefeningen aangeboden en uitgevoerd op een manier die bij jou past.

Uitleg over de geboorte

Naast oefeningen bevat de training uitleg over zwangerschap en bevalling, bijvoorbeeld over baringspijn (en het nut ervan), over pijnbehandeling, en mechanismen die angst en stress kunnen doen verminderen. Er is uitleg over de geboorte zelf en daarbij passende houdingen, en praktische dingen, zoals de behoeften van je baby.

Groepstraining

Deze training wordt in een groep gegeven. De ervaringen met de meditaties, vragen hierover én over de zwangerschap worden onderling besproken. Je kunt hierin actief deelnemen als je het wilt, maar dat hoeft niet. Ook alleen al luisteren naar de ervaringen van anderen kan je heel veel leren over jouw situatie.

Tijdsinvestering

Met deze training werk je aan de grote thema’s in je leven Het is daarom van belang dat je jezelf de tijd gunt om de training goed te volgen. De training vraagt aan jou (en je partner) een dagelijkse thuisbeoefening van dertig minuten.

Voor wie

Na deze training heb ik goed begrepen hoe het voor mijn vrouw was om angst voor de bevalling te ervaren. En zij heeft begrepen hoe het voor mij was om met haar angst te leven. Sindsdien luisteren we echt naar elkaar, en we zijn nog dichterbij elkaar gekomen. - Hendrik.

Deze training is voor alle vrouwen die zwanger zijn en angst ervaren tijdens de zwangerschap. Het is de bedoeling dat je bij aanvang niet meer dan dertig weken, zwanger bent. Ook Engelstaligen zijn welkom. We bevelen sterk aan dat je de training met je partner of een ander voor jou belangrijk persoon volgt.

Je kunt ons trouwens ook al benaderen als je een zwangerschap overweegt, zodat we alvast kunnen kijken wat je nodig hebt om een stap naar de zwangerschap te maken of al naar komende trainingen kunnen kijken.

Let op: deze training is niet bedoeld voor mensen met ernstige psychische klachten.

Stappen na aanmelding

Na aanmelding volgt een vrijblijvend kennismakingsgesprek van circa dertig minuten (telefonisch of face-to-face als je dat op prijs stelt). Tijdens dit gesprek kijken we of deze training in jouw situatie past of dat een andere benadering voor jou beter is. We bespreken thema’s zoals je angst voor de bevalling, en eventuele sombere gevoelens. Ook bespreken nog een aantal vragen over je verdere gezondheid. Zo ontstaat een beeld waar je staat en of je past bij deze training. In dat geval nodig wordt je uitgenodigd uit voor een uitgebreidere intake. Tijdens dit gesprek worden zwangerschap, psyche en familie/sociaal leven in kaart gebracht. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op je angsten, kwetsbaarheden en behoeftes. Op deze manier wordt het voor jou en de trainer duidelijk wat je naar de training meeneemt.

Achtergrond

De training ‘Mindful geboorte en ouderschap bij angst’ is gebaseerd op de algemene mindfulnesstraining voor zwangeren (Mindfulness-Based Childbirth and Parenting, MBCP), dat ook hier bij het CVM wordt gegeven. Beide programma's zijn gebaseerd op het werk van Nancy Bardacke.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de training ‘beloftevol’ is in het verminderen van angst en het vergemakkelijken van het geboorteproces. Tevredenheidsonderzoek liet daarnaast zien dat deze training door de deelnemers hoog wordt gewaardeerd.

Startdata