Inhoud

De training Mindful Zwangerschap en Ouderschap brengt het beste samen van zwangerschapseducatie en mindfulness vaardigheden om ouders die in verwachting zijn te helpen in een van de meest transformatieve fases van hun leven te doorlopen: een ouder worden.

Mijn partner leerde vaardigheden om mij te ondersteunen tijdens de bevalling die hij ook effectief kon inzetten tijdens de geboorte Disa

De training helpt je dit met meer welzijn, balans en wijsheid te ondergaan. De cursus bereid je voor op de grote dag waarop je baby geboren wordt met onderdelen die ook aanwezig zijn in andere zwangerschapscursussen zoals de fysiologie van de bevalling, baarhoudingen en borstvoeding. Maar de cursus gaat veel verder dan dit en helpt stellen levenslange mindfulness vaardigheden te ontwikkelen die hen helpt om met de uitdagingen om te gaan die het ouderschap met zich meebrengt. Deze mindfulness vaardigheden helpen om beter om te gaan met de stress die veelal hoort bij het ouderschap en opvoeden, het gezinsleven en het leven an sich. Je leert alle oefeningen die ook horen in een traditionele 8-weekse mindfulness cursus en mindfulness oefeningen die speciaal zijn ontworpen voor geboorte, ter ondersteuning van partner communicatie en het leren omgaan met ongemak en pijn tijdens de bevalling.

Achtergrond

Wat ik erg prettig vond aan de training Mindful Zwangerschap en Ouderschap is dat het je helpt om de dingen te accepteren zoals ze zijn. – Marlene

De training Mindful Zwangerschap en Ouderschap (officieel Mindfulness-Based Childbirth and Parenting Program: afgekort MBCP) werd in 1988 door Nancy Bardacke ontwikkeld. Nancy Bardacke is een verloskundige en een mindfulness­trainer. Het programma is een aanpassing op de wereld beroemde Mindfulness-Based Stress Reduction Program (MBSR) welke in 1979 is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn Ph.D aan de Universiteit van Massachusetts Medical Center. Nancy heeft haar 45 jaar ervaring in de geboortezorg gebruikt om deze nieuwe trainingsvorm te creëren, genaamd MBCP. Nancy en haar collega, Larissa Duncan (Ph.D ook aan de UCSF Osher Center in California) hebben een robuust onderzoeksprogramma opgezet om de impact van mindfulness vaardigheden te onderzoeken. Eerder onderzoek heeft al uitgewezen dat MBCP stress en angst vermindert tijdens de zwangerschap, pijn tijdens de bevalling afneemt, en de afstemming tussen ouders en naar hun jonge baby verbetert. Voor de meest recente informatie over de laatste onderzoeken verwijzen wij je graag naar: http://www.mindfulbirthing.org/resources2/

Ervaringen

Wat regelmatig over de cursus wordt gezegd door deelnemers is dat het leren van mindfulness vaardigheden hen veel meer heeft gegeven dan zij van tevoren hadden kunnen bedenken, ver voorbij het geboorte proces. Hun beoefening van Mindfulness blijft hen ondersteunen in de blije maar ook vaak intense en stressvolle kraamperiode en het eerste jaar. Velen geven aan dat mindfulness beoefening een bron van kracht, groei en plezier is geweest in de eerste jaren van het ouderschap.

Met de technieken die ik in de training had geleerd lukte het mij om ‘in de zone’ te blijven met de pijn, zonder het te proberen te vermijden of ervan weg te rennen. - Marlene

Programma

Cursus inhoud

De training Mindful Zwangerschap en Ouderschap bestaat uit 8 lessen van 2,5 uur, een hele dag training en een groepsreünie wanneer alle baby's zijn geboren. In de lessen komen de volgende onderdelen aan bod: de fysiologie van de geboorte, lichaam-geest aandachtsoefeningen, praktische oefeningen om met pijn om te gaan, baarhoudingen, borstvoeding en hoe een pasgeboren baby te verzorgen. Deelnemers leren mindfulness meditatie als een zelf regulerende techniek voor de fysieke en emotionele uitdagingen die de zwangerschap, geboorte en het ouderschap met zich mee brengen. In deze cursus zul je:

  • Diepe fysieke en mentale ontspanning ervaren
  • Leren hoe je je geest kunt gebruiken om om te gaan met pijn tijdens de geboorte
  • Ervaren hoe je vertrouwen en moed zal toenemen ten opzichte van je beval ervaring
  • Zwangerschapsyoga beoefenen voor meer kracht en flexibiliteit
  • Vaardigheden ontwikkelen om beter om te gaan met stress tijdens de zwangerschap, het ouderschap en in het leven.
  • Een verbetering ervaren in communicatie vaardigheden met je partner
  • Meer bewustzijn ontwikkelen van je eigen ouderschapsstijl

De cursus materialen bestaan uit een werkboek en geleide meditatie opnamen. Om deze methode te laten slagen is het van belang dat je iedere dag thuis oefent (gemiddeld 30 minuten per dag). Je zult meer in verbinding en bewuster zijn van je lichaam en op een dieper niveau aanwezig zijn voor de bijzondere fysieke ervaring van zwangerschap.

Wat je zult leren

  • Het loslaten van niet helpende en angstige aannames of verwachtingen rondom de geboorte en deze te vervangen met vertrouwen.
  • Het omarmen en overgeven aan de sensaties van het bevallen in plaats van verzet hiertegen welk doorgaans een snellere en meer effectieve bevalling als gevolg heeft en ook een positievere beval ervaring.
  • Partners kunnen hun mindfulness vaardigheden in zetten om de barende moeder te helpen zich te concentreren en aanwezig te zijn, met name tijdens de meer uitdagende momenten van de bevalling!
  • Flexibel zijn wanneer de dingen niet gaan volgens plan. Ook al bereiden we ons nog zo voor op een bevalling het is een sprong in het onbekende. Mindfulness helpt ons om meer op ons gemakt te zijn met het niet-weten, het loslaten van onze verwachtingen en meer openheid en acceptatie te hebben met hoe de bevalling verloopt/ ontvouwt?
  • Om met meer zelfvertrouwen en minder stress het ouderschap tegemoet te gaan. De prille weken na de bevalling zijn intens, de constante verantwoordelijkheden kunnen overweldigend zijn. Mindfulness helpt je om meer aanwezig, liefhebbend, en kalm te zijn: het beste kado wat je aan je kleine baby kunt geven.

Als nieuwkomer bij mindfulness was ik bang dat het te zweverig of vaag zou zijn voor mij, maar ik vond Marjorie zeer goed op de hoogte, boeiend, maar ook realistisch en down-to-earth Een deelnemer

Voor wie

Deze cursus is bedoeld voor koppels die in verwachting zijn, het ondersteunt de zwangere en haar partner. De cursus is zowel bedoeld voor nieuwe ouders als voor zwangeren die al kinderen hebben. We verwelkomen iedereen, van alle achtergronden en seksuele geaardheid. Alleenstaande zwangeren kunnen de cursus ook volgen, waarbij wij aanraden om de cursus met een bevalpartner te doen. Dit kan een familielid zijn, een goede vriend of vriendin, doula of verloskundige.

Wanneer starten

Veel deelnemers volgen de cursus tegen het einde van hun zwangerschap. Echter kan het ook heel helpend zijn de training juist eerder te beginnen zodat de voordelen van de cursus ook benut worden tijdens de zwangerschap. Je zou vroeg kunnen beginnen omdat je wil mediteren tijdens je zwangerschap en je hebt dit nog nooit gedaan, of je wil juist je beoefening weer oppakken met de steun van een groep. Het kan ook zijn dat je angstig bent om te bevallen of complicaties rondom je zwangerschap ervaart wat maakt dat je juist vroeg wil starten om jezelf te ondersteunen. Zoals blijkt uit vele onderzoeken is stress een factor die samenhang met een variatie aan complicerende factoren voor een zwangerschap zoals vroeggeboorte en laag geboorte gewicht. Diegenen die vroeg willen starten met mindfulness zijn welkom om op ieder moment van de zwangerschap te starten.

Meer vragen?

Kijk dan bij de Veelgestelde vragen

Startdata

  • jan
    17
    Sessiedata:
    17, 24, 31 jan; 7, 13, 28 feb, 7,14 mrt
    Oefendag:
    zondag 3 maart 10:00 ‐ 16:30h
  • mei
    07
    Sessiedata:
    7, 14, 21, 28 mei; 11, 18, 25 jun; 2 Jul
    Oefendag:
    zondag 22 juni 10:00 ‐ 16:30h