Inhoud

Mindfulness hoort eigenlijke bij het zwanger zijn, bevallen en ouderschap. De verkregen ervaringen uit meditaties – zoals het omgaan met ongemak en pijn en vermijding – vinden uiteindelijk hun vertaling in de ervaringen in de zwangerschap, bevalling, het ouderschap en het dagelijks leven. Ook in het leven zullen contracties komen en gaan, net zoals tijdens de bevalling. Het is nooit klaar en het is altijd wat.

Mijn angst voor de bevalling heeft veel van mij weggenomen. Mijn angst had regie over wat ik dacht en deed. Na deze training ben ik met mijn angst bevriend geraakt. Hij mag er zijn, maar tegenwoordig doe ik wat ik wil. - Liesbeth

Bovenmatige angst voor de bevalling komt in 30% van de zwangerschappen voor. Angst kan ervoor zorgen dat alles rond bevalling, geboorte en ouderschap voor jou, kind (en evt partner) moeilijker, zwaarder en pijnlijker wordt. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Mindfulness is geen garantie op een droombevalling, maar wel op een bevalling die te dragen is en waar je trots op kan zijn. De training ‘Mindful geboorte en ouderschap bij angst’ leert om de innerlijke balans te vinden niet alleen voor de bevalling, maar ook voor in het leven daarna.

Achtergrond

Ik heb nooit gedacht dat alleen het stilzitten en observeren wat zich in mij afspeelde mij zoveel inzicht en kalmte kon geven. Als ik het moeilijk kreeg vertrouwde ik op mijn adem, en ik wachtte totdat angst weer weg was, en ik kon weer helder zien wat er was. - Renate

De training ‘Mindful geboorte en ouderschap bij angst’ is gebaseerd op het Mindfulnes-Based Childbirth & Parenting (MBCP) programma van Nancy Bardacke. Zie ook de omschrijving van de MBCP basistraining bij het CvM.

De training Mindful geboorte en ouderschap bij angst is een doorontwikkelde MBCP en wetenschappelijk onderzocht bij zwangere vrouwen met een hoge mate van angst in de zwangerschap. Dit onderzoek liet zien dat dit programma effectief is in vermindering van angst en het verbeteren van het bevallingsproces.

Programma

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 3 uur met een pauze van 30 minuten, en 1 terugkomdag na de bevalling.

Mindfulness meditaties

In deze training maak je je verschillende mindfulness meditaties eigen die gericht zijn op het leren observeren van de ervaringen in het lichaam en de geest zonder hierover te hoeven oordelen of er op te gaan reageren. Hierdoor kan ruimte ontstaan, vrij van angst en stress, waarin je een bewuste keuze kunt maken van hoe je met (lastige) ervaringen om wilt gaan. Je krijgt de gelegenheid om de mindfulness­oefeningen op je eigen manier en in je eigen tempo toe te eigenen.

Uitleg over je proces

In deze training kreeg ik veel ruimte om mijzelf te zijn. Ik hoefde niet anders te worden dan ik was, ik ben alleen geholpen om vriendelijk te kijken naar wat er was. En er was en is zoveel meer dan angst alleen! - Lana

In deze training zijn opgenomen een aantal interessante educaties bijvoorbeeld over baringspijn, angst en stress, grenzen leren stellen, controle hebben, bevalling, behoeftes van jij als ouder en van de baby. Deze training richt zich hiermee dus op de realiteit van zwangerschap, bevalling en het ouderschap, met alle fysieke ervaringen, emoties en gedachten die daarbij horen. Leren dingen begrijpen en erkennen dat ze zij zoals zijn is een van de vele stappen naar angst-vrije zwangerschap en geboorte.

Groepstraining

Deze training wordt in een groep gegeven. Zo hoef je je bijvoorbeeld niet met je angst alleen te voelen. Je kunt van anderen horen hoe zij met hun angst omgaan. De ervaringen uit meditaties en educaties worden met elkaar gedeeld. Je kunt hierin actief deelnemen als je het wilt, maar dat hoeft niet. Ook alleen al luisteren naar de ervaringen van anderen kan je heel veel leren over jouw situatie.

Tijdsinvestering

Grote veranderingen in ons leven vragen ook tijd en ruimte. Het is daarom belangrijk dat je jezelf de tijd gunt om de training met volle aandacht te volgen. Daarom vragen wij aan je (en je partner) om gedurende de cursus dagelijks thuis ca. 45 minuten te mediteren en oefeningen te doen aan de hand van het werkboek en de mp3 meditaties.

Voor wie

Na deze training heb ik goed begrepen hoe het voor mijn vrouw was om angst voor de bevalling te ervaren. En zij heeft begrepen hoe het voor mij was om met haar angst te leven. Sindsdien luisteren we echt naar elkaar, en we zijn nog dichterbij elkaar gekomen. - Hendrik.

Voor alle zwangere vrouwen, die Nederlands of Engels spreken, en bovenmatige angst ervaren in de zwangerschap, voor de bevalling of het ouderschap. Je kunt je aanmelden zodra je weet dat je zwanger bent; je kunt deelnemen als je op de eerste dag van de training minder dan 30 weken zwanger bent. Je kunt ons trouwens ook al benaderen als je een zwangerschap overweegt, zodat we alvast naar komende trainingen kunnen kijken.

Je bent van harte uitgenodigd om deze training (zoveel mogelijk) met je partner of een voor jou ander belangrijk persoon te volgen.

Let op: deze training is niet bedoeld voor mensen met ernstige psychische klachten.

Het voorgesprek

Na aanmelding volgt een (vertrouwelijk) voorgesprek van circa dertig minuten (telefonisch of face-to-face als je dat op prijs stelt). Tijdens dit gesprek kijken we of deze training in jouw situatie past of dat een andere benadering voor jou beter is. We bespreken thema’s zoals je angst voor de bevalling, en eventuele sombere gevoelens. Ook bespreken nog een aantal vragen over je verdere gezondheid. Zo ontstaat een beeld waar je staat en of je past bij deze training. In dat geval nodig ik je uit voor een uitgebreidere intake.

Mocht deze training niet zo bij je passen (bijvoorbeeld door een te laag angstniveau) dan kijken we naar een alternatief, bijvoorbeeld doorverwijzing naar de ‘basis’ MBCP training bij het Centrum voor Mindfulness.

De intake

Na het voorgesprek volgt het eigenlijke intakegesprek. Tijdens een face-to-face gesprek op het Centrum of bij jou thuis vindt de eigenlijke intake plaats voor je deelname. Tijdens dit gesprek worden zwangerschap, psyche en familie/sociaal leven in kaart gebracht. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op je angsten, kwetsbaarheden en behoeftes. Op deze manier wordt het voor jou en de trainer duidelijk wat je naar de training meeneemt.

Meer vragen?

Kijk dan bij de Veelgestelde vragen

Startdata

  • feb
    17
    Sessiedata:
    17, 24 feb; 3, 10, 17, 24, 31 mrt; 14 april