Inhoud

Soms down? Je bent niet de enige

Misschien ken je dat gevoel: als je je leven op een rijtje zet, dan staat het leven er nog helemaal niet zo gek voor. Alleen: het gevoel erbij ontbreekt zo vaak. Je vraagt je af: waarom voel ik me toch vaak zwaarder dan ik zou willen? Waarom ben ik soms down? Zie ik op tegen dingen waarbij dat niet nodig is? Ontbreekt het aan zin en energie, zonder dat daarvoor een duidelijke reden is? Je bent niet de enige. Honderdduizenden Nederlanders voelen zich vaak meer zwaar en somber dan ze zouden willen.

Lichtheid in het leven herontdekken

Ik heb geleerd rust te nemen, stil te staan bij wat ik ervaar. Meer controle over mijn gevoelens gekregen, hoe gek ook door ze niet te onderdrukken en te negeren. Daardoor meer vrijheid, minder het gevoel dat iets me overkomt.

Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Mindfulness­training is een bewezen manier om ook de lichtheid in het leven te herontdekken. Om de dingen, en juist de alledaagse dingen, intensiever en met meer plezier te beleven. Dit kan een direct effect hebben op je stemming. Je gaat je lichter voelen, energieker. Het wordt allemaal wat makkelijker, je komt makkelijker tot prettige initiatieven en zo kom je wellicht toch ook weer in een opwaartse spiraal.

Mindfulness en gevoelens

Mindfulness begint met het erkennen van wat er is. In plaats van gevoelens en gedachten te bevechten en te vermijden, oefenen we om ze open tegemoet te treden, te onderzoeken en de relatie die je met je gevoelens en gedachten hebt te veranderen, ze minder als feiten te zien en de invloed die gedachten en gevoelens op je denken, voelen en gedrag hebben te verminderen en minder lang te laten duren.

Bewezen effectief bij lage stemming

Ik ben altijd van het praten, maar ik merk, dat dat juist hetgeen is wat mij ervan weerhoudt te voelen. Ik vond het “lotgenoten” contact heel waardevol. Meer inzicht gekregen in mechanismen van denken en gedrag

Mindfulness­training is een benadering die bewezen effect heeft op mensen die vaker last hebben van een lage stemming. Vele mensen hebben er profijt bij gehad. Het doel van deze training is dat je leert hoe somberheid en zwaarmoedigheid zich kunnen aandienen en hoe je ze het best tegemoet kunt treden. Daarnaast krijg je ankers aangereikt die je kunt gebruiken op moeilijke momenten. Je leert op een andere manier met somberheid omgaan, zodat:

  • stemmingen je minder in de weg staat om je leven te leiden zoals je dat wilt;
  • je meer innerlijke ruimte en vrijheid ervaart waardoor de momenten van alledag meer kwaliteit krijgen, en je wellicht meer plezier kunt ervaren.

Daarnaast krijg je ankers aangereikt die je kunt gebruiken op moeilijke momenten.

Programma

Leren door te doen

"In mindfulness een middel gevonden om afstand te nemen van de stroom van gedachten en reflexen waarin ik schiet in spanningsvolle tijden. Hierdoor kan ik stilstaan bij wat er in mij omgaat en wat belangrijk voor mij is."

Deze training volgt globaal de opbouw van de mindfulnesstraining MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) en bestaat uit acht sessies van 2,5 uur, plus één hele dag. Iedere sessie heeft een thema. Er zijn specifieke oefeningen en educatieve elementen over stemming aan toegevoegd. Je leert hoe somberheid en zwaarmoedigheid zich kunnen aandienen, in verschillende vormen (lichaam, denken, emoties). Je leert hoe je deze kunt herkennen en ze het best tegemoet kunt treden. Daarnaast krijg je ankers aangereikt die je kunt gebruiken op moeilijke momenten.

Tijdsinvestering

Zoals bij iedere mindfulnesstraining is het van belang om ook thuis dagelijks te oefenen. Gedurende de training geldt als richtlijn een tijdsinvestering van drie kwartier per dag. In een werkmap en via de audiotracks ontvang je verdere toelichting over de thema’s en de oefeningen.

Voor wie

Deze training is voor iedereen waarbij de stemming soms in de weg staat voor een leven met meer levenslust en plezier. Bij aanmelding heb je een voorgesprek met de trainer en bekijk je samen met hem of deze training bij je past.

Nog even voor de duidelijkheid: deze mindfulnesstraining is niet voor mensen met ernstige klachten, bijvoorbeeld als je actueel last hebt van depressies. In dat geval is ons advies om contact te zoeken met een arts of psycholoog.

Startdata

  • apr
    12
    Sessiedata:
    12, 19 apr; 3, 10, 17, 24 en 31 mei; 7 jun
    Oefendag:
    26 mei