Inhoud van de training

Concentratie speelt in iedere meditatievorm een belangrijke rol. Een vorm van concentratie meditatie is shamatha meditatie. Shamatha betekent kalmte. Door op een ontspannen manier concentratie te oefenen leidt deze meditatie tot kalmte en rust in lichaam en geest. Inzichtmeditatie (vipassana) en kalmtemeditatie (shamatha) versterken elkaar en opmerkzaamheid vormt de basis van beide meditatievormen..

Ik kan nu beter ontspanning doorvoelen en verder verdiepen tijdens meditatie en tijdens informele oefeningen.

Met deze training breid je je meditatievaardigheden uit en ontwikkel je meer stabiliteit van aandacht. Kalmte- en concentratiemeditatie is één aspect van aandachttraining en heeft één gerichte focus van aandacht. Hiermee verschilt het van het oefenen van opmerkzaamheid waarbij meerdere aandachtsgebieden worden verkend. Bij deze vervolgtraining kiezen we als aandachtsveld de adembeweging voelbaar in diverse gebieden van het lichaam.

Oorsprong van de oefeningen in deze training

In mijn dagelijks leven merk ik helderheid van geest, opmerkzaamheid wanneer er spanning in mijn lichaam optreedt en weer los kunnen laten.

De oefeningen die je hebt geleerd tijdens de mindfulnesstraining zijn door Jon Kabat-Zinn ontwikkeld op basis van inzichtmeditatie (vipassana) en bewegingsoefeningen (hatha yoga). Deze vervolgtraining is gebaseerd op kalmte- en concentratie meditatie (shamatha). De oefeningen zijn ontwikkeld door Alan Wallace, een internationaal bekend meditatieleraar die uitgebreid onderzoek doet naar deze vorm van meditatie. Aan dit onderzoek doet Adeline van Waning mee die deze vorm van shamatha beoefening in Nederland heeft geïntroduceerd. Tijdens de training richten we ons specifiek op de kwaliteiten van ontspanning, verstilling en helderheid van geest.

Programma

  • Focus je aandacht

    “De vervolgtraining Kalmte en Concentratie komt voort uit de wens van deelnemers aan de mindfulnesstraining om hun meditatieve beoefening te onderhouden en te versterken met geleide instructies,” vertelt Karin Rekvelt.

    Lees verder over Focus je aandachtLees verder

Tijdsinvestering

Het programma bestaat uit vier wekelijkse bijeenkomsten van elk 2,5 uur. Elke bijeenkomst begint met een aankomstmeditatie, gevolgd door twee shamatha-oefeningen van 25 minuten. We wisselen ervaringen uit, bespreken de formele en informele beoefening in het dagelijks leven en er is gelegenheid om vragen te stellen. Thuis oefen je formeel minimaal 25 minuten per dag.

Voor wie

Je hebt de mindfulnesstraining gedaan. Na de training ben je doorgegaan met de beoefening van mindfulness. Je hebt interesse om mindfulness te onderhouden en aan te scherpen door het ontwikkelen van kalmte en concentratie.

Startdata