Inhoud van de training

Ik wil leren genieten. Dit is de weg ernaartoe. Oscar

Door het ontwikkelen van de vaardigheden voor mindfulness vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. In de training leer je een nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken. Met mindfulness leef je intenser en bewuster.

Meer weten over mindfulness? Lees het artikel Wat is mindfulness

Of bekijk de video met de toelichting van mindfulness­trainer Margôt van Stee:

Bewezen effectief

Mindfulness­training is een training met een duidelijk omschreven programma. Ook wel Mindfulness Based Stress Reduction training genoemd, waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is bewezen. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten samengebracht in de achtweekse mindfulness­training, die nu al meer dan 35 jaar bestaat en door veelvuldig wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief is gebleken. Onderzoek laat zien dat mindfulness­training zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert.

Bijzondere edities van de mindfulness­training

Het programma voor de mindfulness­training is ontworpen als een 'generieke' training, dat wil zeggen dat de thema's zo algemeen passend en herkenbaar worden behandeld dat iedereen van dezelfde training gebruik kan maken.Toch zijn soms specifieke omstandigheden die het raadzaam kan zijn om van een bijzondere vorm van mindfulness­training gebruik te maken.
De kern van het programma blijft hetzelfde maar door een kleine toevoeging of verandering van het format is hij misschien net wat beter passend of meer effectief voor jou.
Mindfulness bij angst
Zo bieden we een training aan Mindfulness bij angst – de reguliere mindfulness­training bevat hier enkele extra oefeningen die speciaal gericht zijn op mensen die zich soms kwetsbaar voelen door angstklachten.

Lichter leven met mindfulness
De training Lichter leven met mindfulness is aangepast voor mensen bij wie een (lage) stemming soms in de weg staat van een leven met meer lichtheid en plezier. Het herkennen van kwetsbaarheden onder groepsgenoten wordt ook vaak als steun en stimulans ervaren, zonder daar zelfs ook maar over te hoeven uitweiden.

Programma

Leren door te doen

In de mindfulness­training leer je door te doen. Het is een praktische training voor het cultiveren van mindfulness als vaardigheid. Hij bestaat uit acht sessies van 2,5 uur, plus één hele dag. Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. De training beslaat acht weken: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten. Tijdens de sessies worden mindfulness­oefeningen gedaan en er komen op een praktische manier theoretische aspecten aan bod. Thuis oefenen maakt een belangrijk onderdeel van de training uit; het is van belang hiervoor tijdens de training dagelijks een half uur tot veertig minuten te reserveren.

Vroeger was ik altijd bezig met het wegschoppen van moeilijke gevoelens. Altijd in gevecht. Ik ben daar nu veel minder mee bezig. Het is gemakkelijker en maakt mijn leven prettiger. Annemieke

Ook is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Immers, door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt de opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

Mindfulness­oefeningen

De mindfulness­oefeningen zijn op oosterse benaderingen, zoals meditatie en yoga gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en mindful bewegen deel uit van het programma. Alle oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar je obstakels ervaart, het inzicht ontwikkelt in hoe je met jezelf omgaat.

Op een nieuwe manier omgaan met oude patronen

Ik hoef niet zoveel meer van mezelf. Evelien

De training geeft ook uitleg van de thema’s en werkzame principes van mindfulness, één van de oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren. In de training leer je een nieuwe, bijzondere manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten.

Om dit goed te kunnen begeleiden zijn de trainers professioneel opgeleid. Iedere sessie heeft een eigen thema, zoals: de automatische piloot herkennen, een andere basishouding, stress en stressreacties bewust beantwoorden, communicatie met aandacht. En in de training kijk je hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, ook na afloop.

Voor wie

Dit programma is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ zegt de ontwikkelaar van mindfulness­training, Jon Kabat-Zinn.

Bij twijfel kun je altijd overleggen. Geef het een kans! Iedere week start er wel een mindfulness­training in het Centrum.

Professionele trainers

Alle mindfulness­trainers van het CvM zijn volledig opgeleid en gecertificeerd op het hoogste niveau (VMBN categorie 1).

Startdata