Inhoud van de training

Ik wil leren genieten. Dit is de weg ernaartoe. Oscar

Door het ontwikkelen van de vaardigheden voor mindfulness vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. In de training leer je een nieuwe manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken. Met mindfulness leef je intenser en bewuster.

Meer weten over mindfulness? Lees het artikel Wat is mindfulness

Of bekijk de video met de toelichting van mindfulness­trainer Margôt van Stee:

Bewezen effectief

Mindfulness­training is een training met een duidelijk omschreven programma. Ook wel Mindfulness Based Stress Reduction training genoemd, waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is bewezen. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met Westerse psychologische inzichten samengebracht in de achtweekse mindfulnesstraining, die nu al meer dan 35 jaar bestaat en door veelvuldig wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief is gebleken. Onderzoek laat zien dat mindfulnesstraining zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert.

Programma

Leren door te doen

Vroeger was ik altijd bezig met het wegschoppen van moeilijke gevoelens. Altijd in gevecht. Ik ben daar nu veel minder mee bezig. Het is gemakkelijker en maakt mijn leven prettiger. Annemieke

In de mindfulnesstraining leer je door te doen. Het is een praktische training voor het cultiveren van mindfulness als vaardigheid. Hij bestaat uit acht sessies van 2,5 uur, plus één hele dag. Mindfulness is een echte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. De training beslaat acht weken: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten. Tijdens de sessies worden mindfulness­oefeningen gedaan en er komen op een praktische manier theoretische aspecten aan bod. Thuis oefenen maakt een belangrijk onderdeel van de training uit; het is van belang hiervoor tijdens de training dagelijks een half uur tot veertig minuten te reserveren.

Ook is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Immers, door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt de opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

Mindfulness­oefeningen

De mindfulness­oefeningen zijn op oosterse benaderingen, zoals meditatie en yoga gebaseerd. Zo maken zitmeditatie, een liggende aandachtsoefening en mindful bewegen deel uit van het programma. Alle oefeningen worden nabesproken. Dit is van belang omdat je door stil te staan bij wat goed gaat en daar waar je obstakels ervaart, het inzicht ontwikkelt in hoe je met jezelf omgaat.

Op een nieuwe manier omgaan met oude patronen

Ik hoef niet zoveel meer van mezelf. Evelien

De training geeft ook uitleg van de thema’s en werkzame principes van mindfulness, één van de oorzaken van het kwijtraken van onze natuurlijke mindfulness, zoals stress, emotionele last of piekeren. In de training leer je een nieuwe, bijzondere manier van omgaan met oude patronen die je soms in de weg zitten.

Om dit goed te kunnen begeleiden zijn de trainers professioneel opgeleid. Iedere sessie heeft een eigen thema, zoals: de automatische piloot herkennen, een andere basishouding, stress en stressreacties bewust beantwoorden, communicatie met aandacht. En in de training kijk je hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, ook na afloop.

Voor wie

Dit programma is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ zegt de ontwikkelaar van mindfulnesstraining, Jon Kabat-Zinn.

Bij twijfel kun je altijd overleggen. Geef het een kans! Iedere week start er wel een mindfulnesstraining in het Centrum.

Startdata

  • jan
    07
    Sessiedata:
    7, 14, 21, 28 jan; 4, 11, 18, 25 feb
    Oefendag:
    zondag 17 februari 10:30 ‐ 16:00
  • jan
    08
    Sessiedata:
    8, 15, 22, 29 jan; 5, 12, 26 feb; 5 mrt
    Oefendag:
    zaterdag 9 feb 10:30 ‐ 16:00u
  • jan
    15
    Sessiedata:
    15, 22 en 29 jan; 5, 12 en 19 feb; 5, 12, 19 mrt
    Oefendag:
    zondag 10 maart 10:30 ‐ 16:00
  • jan
    24
    Sessiedata:
    24, 31 jan; 7, 14, 21, 28 feb; 7, 14 mrt
    Oefendag:
    zondag 3 maart 10:30 ‐ 16:00
  • jan
    27
    Sessiedata:
    27 jan; 3, 10, 17, 24 febr; 3, 24, 31 mrt
    Oefendag:
    zondag 10 maart
  • feb
    06
    Sessiedata:
    6, 13, 20, 27 feb; 6, 13, 20, 27 mrt
    Oefendag:
    zondag 24 maart
  • feb
    07
    Sessiedata:
    7, 14, 21, 28 feb; 7, 14, 21, 28 mrt
    Oefendag:
    zondag 13 maart 10:30 ‐ 16:00u
  • feb
    19
    Sessiedata:
    19, 26 feb; 5,12,19, 26 mrt; 2, 9 apr
    Oefendag:
    zondag 31 maart 10:30 ‐ 16:00
  • feb
    28
    Sessiedata:
    28 feb; 7, 14, 21, 28 mrt; 4, 11, 18 apr
    Oefendag:
    zondag 7 april 10:30 ‐ 16:00
  • mrt
    04
    Sessiedata:
    4, 5, 6, 7 maart 2019
  • mrt
    04
    Sessiedata:
    4, 11, 18, 25 maart; 1, 8, 15, 22 april
    Oefendag:
    zondag 14 april 10:30 ‐ 16:00
  • mrt
    13
    Sessiedata:
    13, 20, 27 mrt; 3, 10, 17 en 24 apr; 1 mei
    Oefendag:
    zondag 21 april
  • mrt
    21
    Sessiedata:
    21, 28 mrt; 4, 11, 18, 25 apr; 2, 9 mei
    Oefendag:
    zondag 28 april 10:30 ‐ 16:00
  • apr
    03
    Sessiedata:
    3, 10, 17, 24 apr; 1, 8, 15, 22 mei
    Oefendag:
    zondag 19 mei
  • apr
    04
    Sessiedata:
    4, 11, 18, 25 apr; 2, 9, 16, 23 mei
    Oefendag:
    zondag 12 mei 10:30 ‐ 16:00u
  • apr
    16
    Sessiedata:
    16, 23, 30 april; 7, 14, 21, 28 mei; 4 jun
    Oefendag:
    zondag 26 mei 10:30 ‐ 16:00
  • mei
    15
    Sessiedata:
    15, 22, 29 mei; 5, 12, 19, 26 jun; 3 jul
    Oefendag:
    zondag 23 juni
  • mei
    16
    Sessiedata:
    16, 23, 30 mei; 6, 13, 20, 27 juni; 4 juli
    Oefendag:
    zondag 26 juni 10:30 ‐ 16:00
  • mei
    23
    Sessiedata:
    23, 30 mei; 6, 13, 20, 27 jun; 4, 11 jul
    Oefendag:
    zaterdag 29 juni 10:30 ‐ 16:00u
  • mei
    29
    Sessiedata:
    29 mei; 5, 12, 19, 26 jun; 3, 10, 17 jul
    Oefendag:
    zondag 7 juli 10:30 ‐ 16:00
  • juni
    11
    Sessiedata:
    11, 18, 25 jun; 2, 9, 16, 23, 30 jul
    Oefendag:
    zondag 21 juli 10:30 ‐ 16:00
  • juni
    24
    Sessiedata:
    24 juni; 1, 8, 15, 22, 29 juli; 5, 12 augustus
    Oefendag:
    zondag 4 augustus 10:30 ‐ 16:00
  • juli
    11
    Sessiedata:
    11, 18, 25 juli;1, 8, 15, 22, 29 augustus
    Oefendag:
    zondag 18 augustus 10:30 ‐ 16:00
  • aug
    06
    Sessiedata:
    6, 13, 20, 27 aug; 3, 10, 17, 24 sep
    Oefendag:
    zondag 15 september 10:30 ‐ 16:00