Trainer

Karin Rekvelt

Datum

4 oktober 2017

Prijs

€ 250 Inclusief trainingsmateriaal en btw.

Locatie

Centrum voor Mindfulness
Raadhuisstraat 15
1016 DB Amsterdam

Voorwaarden

Voor iedereen die mindfulnesstraining gedaan heeft en interesse heeft om mindfulness te onderhouden en aan te scherpen.

 

Meer informatie

We helpen je graag verder met je vragen via ons contactformulier.

Alle data op een rij Aanmelden

Oktober 2017

4, 11, 18 en 25 oktober 2017 op woensdagmiddagen van 13:00 - 15:30 uur

Inhoud van de training

Concentratie speelt in iedere meditatievorm een belangrijke rol. Een vorm van concentratie meditatie is shamatha meditatie. Shamatha betekent kalmte. Door op een ontspannen manier concentratie te oefenen leidt deze meditatie tot kalmte en rust in lichaam en geest. Inzichtmeditatie (vipassana) en kalmtemeditatie (shamatha) versterken elkaar en komen opmerkzaamheid ten goede.

Met deze training breid je je meditatievaardigheden uit en ontwikkel je meer stabiliteit van aandacht. Kalmte- en concentratiemeditatie is één aspect van aandachttraining en heeft één gerichte focus van aandacht. Hiermee verschilt het van het oefenen van opmerkzaamheid waarbij meerdere aandachtsgebieden worden verkend. Bij deze vervolgtraining kiezen we als aandachtsveld de adembeweging voelbaar in diverse gebieden van het lichaam.

Ik kan nu beter ontspanning doorvoelen en verder verdiepen tijdens meditatie en tijdens informele oefeningen.


Belangrijk effect voor mij is het loskoppelen van gedachten, waarmee agitatie afneemt, het observeren van de geest is voor mij vaak rustgevend. Ik sta veel vaker stil bij spanning, waardoor ik eerder kan ontspannen, waarmee ik klachten voorkom.

Oorsprong van de oefeningen in deze training

De oefeningen die je hebt geleerd tijdens de mindfulnesstraining zijn door Jon Kabat-Zinn ontwikkeld op basis van inzichtmeditatie (vipassana) en bewegingsoefeningen (hatha yoga). Deze vervolgtraining is gebaseerd op kalmte- en concentratie meditatie (shamatha). De oefeningen zijn ontwikkeld door Alan Wallace, een internationaal bekend meditatieleraar die uitgebreid onderzoek doet naar deze vorm van meditatie. Aan dit onderzoek doet Adeline van Waning mee die deze vorm van shamatha beoefening in Nederland heeft geïntroduceerd. Tijdens de training richten we ons specifiek op de kwaliteiten van ontspanning, verstilling en helderheid van geest.

Programma

Tijdsinvestering

Het programma bestaat uit vier wekelijkse bijeenkomsten van elk 2,5 uur. Elke bijeenkomst begint met een aankomstmeditatie, gevolgd door twee shamatha-oefeningen van 25 minuten. We wisselen ervaringen uit, bespreken de formele en informele beoefening in het dagelijks leven en er is gelegenheid om vragen te stellen. Thuis oefen je formeel minimaal 25 minuten per dag.

Voor wie

Je hebt de mindfulnesstraining gedaan. Na de training ben je doorgegaan met de beoefening van mindfulness. Je hebt interesse om mindfulness te onderhouden en aan te scherpen door het ontwikkelen van kalmte en concentratie.


Ontmoet de trainer

  • Karin Rekvelt

    Mindfulness- en compassie-trainer, docent opleiding mindfulnesstrainer

    Karin Rekvelt

    Sinds 1994 ben ik werkzaam als zelfstandig gevestigd psycholoog arbeid en gezondheid en heb ik mijn eigen bureau met dienstverlening aan verschillende beroepsgroepen zoals politie, justitie, instellingen voor gezondheidszorg en aan particulieren. Een belangrijke kern van mijn werkzaamheden is mensen leren omgaan met acute en chronische stress en de gevolgen hiervan.

    De waarde van meditatie begon ik in te zien tijdens een 10-daagse stilte retraite in 2005 bij Frits Koster. Het was voor mij verrassend te ervaren hoe in stilte, ervaringen en levensvragen zich aandienen en hoe antwoorden uit zichzelf ontstaan - alleen al door er ruimte aan te geven en ervoor open te staan. Sindsdien ben ik me gaan verdiepen in de boeddhistische psychologie en in verschillende meditatievormen, zoals inzichtmeditatie (vipassana) en kalmte- en concentratiemeditatie (shamatha).

    Sinds 2007 geef ik met veel voldoening de mindfulnesstraining, vooral omdat deelnemers leren om te pauzeren te midden van hun vaak drukke bezigheden, om vaker stil te staan bij hun eigen wijsheid, en met meer gemak leren omgaan met stressvolle ervaringen.

    Bij het Centrum voor Mindfulness geef ik les als hoofddocent aan de opleiding tot mindfulnesstrainer en geef ik de vervolgtrainingen compassie en kalmte- en concentratiemeditatie. Ik draag de missie van het centrum graag mede uit, omdat in de trainingen westerse en boeddhistische psychologie mooi samen komen.

    Meer informatie op: keyworks.nl