Voor Celina Groothuizen bracht de kennismaking met mindfulness niet alleen minder stress; er kwam een proces op gang voor haar gevoelens over haar geaardheid en genderexpressie. Inmiddels is ze mindfulness­trainer en lid van de taskforce diversiteit en inclusie van de beroepsvereniging VMBN. Ook geeft ze specifieke trainingen voor de LHBTIQ+ gemeenschap.

Hoi, ik ben Celina. Voordat ik mindfulness ging doen, zag mijn leven er ongeveer zo uit:

  • Al mijn avonden waren vol gepland met activiteiten.
  • Ik ging vroeg naar kantoor en stond dan vaak nog in de file.
  • Terug naar huis was er altijd file.
  • Ik at vaak snelle ongezonde maaltijden zoals pizza/patat.
  • Ik had nergens zin in.
  • Ik was enorm moe.
  • Ik had vaak oordelende gedachten over mezelf en anderen.
  • Ik was onzeker.
  • Ondanks dat ik vaak moe was werkte ik wel heel hard.
  • Ik was ongelukkig met hoe mijn leven was, maar ik had totaal geen idee hoe het anders kon.
  • Ik kon niet goed voelen of gevoelens die naar boven kwamen, duwde ik weg.

Toen een collega mij begin 2017 wees op een mindfulness­training, dacht ik: baat het niet, dan schaadt het niet. Ik had geen idee wat het inhield; gemediteerd had ik nog nooit. De voornaamste reden om me aan te melden was omdat ik stress had in mijn werk als maatschappelijk werker. Zo’n Mindfulness Based Stress Reduction Program leek me wel wat.

Hoe meer ik mindfulness en meditatie integreerde in mijn leven, hoe meer ruimte er kwam voor mijn gevoelens die betrekking hadden op mijn geaardheid en genderexpressie.

Dat ‘wat’ bleek levensveranderend. Al gauw kwam er een persoonlijk proces op gang en kwamen er dingen ter tafel die ik ver weg had gestopt. Heel wezenlijke vragen: wie ben ik? Wie zou ik willen zijn?

Hoe meer ik mindfulness en meditatie integreerde in mijn leven, hoe meer ruimte er kwam voor mijn gevoelens die betrekking hadden op mijn geaardheid en genderexpressie. Met als belangrijkste vraag:

Wil ik me blijven verbergen op wie ik val en uiten hoe ik dat graag wil?

Al vanaf een jaar of zestien was ik me flink gaan aanpassen aan hoe ik dacht dat anderen me wilden zien of wilden dat ik me zou gedragen. Het leek me ook beter om me te plooien. Dit waren de gedachten die vaak had:

  • Ik ben niet goed genoeg.
  • Andere mensen (collega's en/of vrienden) accepteren mij niet.
  • Als ik mij aanpas, dan word ik niet gepest om wie ik ben.
  • Wie zit er nou op mijn coming-out te wachten?

In de mindfulness­training leerde ik dat gedachten geen feiten zijn. En dat ik een time-out kon aanbrengen in mijn gedachtestromen. Ik leerde op te merken hoe je van de ene gedachte in een andere komt en hoe je daar, en als je dat eenmaal ziet, mee kunt stoppen.

Ik begon mezelf te accepteren om wie ik ben met alles wat daarbij hoort.

Steeds beter durfde ik te luisteren naar mijn gevoel. En te zijn wie ik ben. Voorzichtig begon ik te vertellen aan mensen in mijn werkomgeving dat ik op vrouwen val. Het was bevrijdend dat ze me in plaats van bekritiseerden, vragen stelden. Mijn zelfvertrouwen groeide, net als mijn plezier. Ik ervaarde een groot gevoel van vrijheid.

Ik begon mezelf te accepteren om wie ik ben met alles wat daarbij hoort. Daarnaast heb ik ook mijn genderexpressie steeds meer leren omarmen. Mijn belemmerende gedachten vertelden mij nog weleens dat ik beter geen handgebaren kon maken of vrouwelijker moest lopen. Nu begon ik te experimenteren met stoerdere kleding en mijn gedragingen niet meer te onderdrukken.

Stapje voor stapje ben ik steeds meer gaan doen wat ik leuk vind en ben ik me gaan gedragen zoals goed voelt en zoals ik het zelf wil. Wat mij heeft geholpen en nog steeds helpt zijn de ‘acht houdingskwaliteiten’ (niet-oordelen, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet streven, acceptatie, loslaten, mildheid en vriendelijkheid). Ze helpen keuzes te maken of situaties te bekijken vanuit een ander gezichtspunt.

Uiteindelijk heeft de zoektocht opgeleverd dat ik veel minder bezig ben met wat anderen van mij denken, dat ik blij en dankbaar ben voor wie ik ben: een persoon die nieuwsgierig is en die ervan houdt om in het bos te wandelen. Maar ik besef me ook dat ik voldoende slaap nodig heb en dat ik het heerlijk vind om mijn handen te gebruiken als ik praat.


Auteur: Celina Groothuizen, mindfulness- en compassietrainer en maatschappelijk werker. Lid van de taskforce diversiteit en inclusie van de beroepsvereniging VMBN. Ook geeft Celina specifieke trainingen voor de LHBTI+ gemeenschap, zoals de CVM-Mindfulness­training voor LHBTIQ+.

Ben je geïnteresseerd in de CVM-Mindfulness­training voor LHBTIQ+ door Celina Groothuizen? Lees dan verder:

Mindfulness voor LHBTIQ+