Leven vanuit je kernwaarden

4 sessies

Met mindfulness het leven leiden dat je wilt. Vervolgtraining.

link to article Leven vanuit je kernwaarden

“Ik merkte dat ik eerst nog wat binnensmonds zat te mummelen, zodat niemand ‘t echt kon horen”. We zitten in een Acceptance and Commitment Training (ACT). Ed, één van de cursisten, vertelt over zijn toegewijde actie, een eigen voornemen dat de deelnemers tussen de bijeenkomsten door uitvoeren.

“Toen dacht ik: ja maar dat is niet de bedoeling, nu ben ik nog steeds aan het vermijden. En toen ben ik steeds harder gaan zingen, tot ik uit volle borst zong, terwijl ik door mijn eigen straat fietste. Er waren inderdaad buren bezig in de tuin, die mij groetten”. Ed vindt dat hij niet mooi kan zingen en zijn ‘verstand’ vertelt hem dat hij dat dus vooral niet in het openbaar moet gaan doen en al zeker niet als er bekenden in de buurt zijn.

Zijn ‘verstand’ - bij ACT gaan we er net als bij de mindfulness­training van uit dat luisteren naar de constante stroom commentaar niet al te serieus genomen moet worden - roept de hele dag door hoe hij zich moet gedragen. Overigens gebeurt dat met de beste bedoelingen, namelijk om te voorkomen dat Ed in zeven sloten tegelijk loopt. Soms helpt dat, maar vaak zijn de regels te strak afgesteld en belemmeren ze hem om vrijuit keuzes te maken.

Ons brein is gewend om allerlei ongemak te vermijden.

Ons brein is gewend om allerlei ongemak te vermijden. Dat ongemak kan van alles zijn: de angst voor afwijzing of om een flater te slaan, het risico lopen te ontdekken dat we iets niet kunnen of het ervaren van onbegrip van anderen over de keuzes die we maken.

Vaak gaat het om het voorkomen van sociale afkeuring. Daarbij kunnen we ongemerkt uit het oog verliezen wat voor ons echt betekenisvol is, waar we willen dat ons leven werkelijk om draait.

Bovendien we hebben op veel zaken maar beperkte invloed en krijgen we hoe dan ook in ons leven te maken met verliezen, tegenslag, ziekte en dood.

ACT, waar de training Leven vanuit je kernwaarden op is gebaseerd, gaat over het accepteren van de onbevredigdheden van het leven en de bijkomende lastige gevoelens, met tegelijkertijd de uitnodiging ons te blijven committeren aan gedrag dat ons helpt bewegen in de richting van onze waarden.

Het gaat over de inzet en de bereidheid om steeds weer uit onze comfortzone te gaan.

Het gaat over de inzet en de bereidheid om steeds weer uit onze comfortzone te gaan, te doen wat nodig is en onszelf daarbij compassievol te ondersteunen. Er wordt gebruik gemaakt van metaforen en vaak ongebruikelijke oefeningen om zo het vermogen om je open te stellen en bewust te handelen te vergroten.

De basis hebben we al gelegd: mindful aanwezig zijn bij wat er is. Door vervolgens de ‘kleine ongemaksspier’ te trainen, raken we beter bestand tegen de klappen van het leven die we allemaal op ons pad tegenkomen. ACT reikt oefeningen aan om daar vaardiger mee om te gaan.

Ed toonde bereidheid om iets ongemakkelijks werkelijk te ervaren en zijn zelfbedachte actie door te zetten, terwijl zijn verstand allerlei commentaar gaf. Mijn medetrainer Ellen en ik hadden al het goede voorbeeld gegeven. We doen voor iedere training iets aan ons uiterlijk dat niet meteen heel opvallend is, maar dat we volgens de normen van ons eigen ‘verstand’ heel raar of onprofessioneel vinden staan, zeker in de context waarin je trainer bent. Ik had knalrode lippenstift op en zij had twee wonderlijke knotjes in het haar. Het vroeg regelmatig om een adempauze om ons werk te kunnen blijven doen en niet steeds naar de stroom oordelen te luisteren of in de lach te schieten.

We kunnen zo oefenen met het één te denken en desondanks het andere te doen als opstapje naar een actie die meer past bij onze waardengerichte koers.

Wellicht denk je nu: wat heeft zoiets plats en banaals als vals zingen, knotjes en lippenstift met mijn kernwaarden te maken? Zie het als voor het eerst naar de sportschool gaan: we beginnen in de training van onze ongemaksspier met iets kleins, iets waarbij niet al te veel op het spel staat, waar we misschien een beetje om kunnen grijnzen. We kunnen zo oefenen met het één te denken en desondanks het andere te doen als opstapje naar een actie die meer past bij onze waardengerichte koers.

Tijdens de vervolgtraining Leven vanuit je Kernwaarden gebeurt er veel: we leren samen, ervaren samen allerlei ongemak en verwonderen ons. Er wordt soms gehuild en veel gelachen. Deelname vraagt moed en de bereidheid om meer zicht te krijgen op wat er voor ons als mens echt toe doet, te ontdekken wat er mogelijk in de weg staat en zo meer keuzevrijheid in ons handelen te gaan ervaren.


Auteur: Marije van Yperen. Marije geeft samen met Margôt van Stee de Vervolgtraining Leven vanuit je kernwaarden. Daarnaast werkt ze als psychotherapeut/GZ-psycholoog en opleider met Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in een (dag-) klinische setting voor mensen met ernstige verslavingsproblematiek. Binnen haar eigen trainingsbureau Zie Zee verzorgt ze mindfulness-/ compassietrainingen en (ACT) opleiding en supervisie aan hulpverleners.


Wil je meer weten over de Vervolgtraining Leven vanuit je kernwaarden? Lees dan verder (en meld je aan):

Leven vanuit je kernwaarden