Ik kwam tijdens mijn GZ-opleiding in aanraking met Infant Mental Health (IMH) en de visie en manier van werken klopten voor mij. In mijn werk in de Jeugd GGZ vertelden ouders dat moeilijkheden van oudere kinderen vaak al zichtbaar waren in de baby- of peutertijd, en ik wilde graag meewerken aan de vroege herkenning van, en behandeling van problemen die ouders met hun baby of peuter ervaren. Ik deed de opleiding ‘Van-nul-tot-drie’ en tot IMH-specialist, en deed ervaring op met ouder-kind behandeling, gericht op het verstevigen van de ouder-kind relatie, die een goede basis legt voor de verdere ontwikkeling van het kind.

Mijn interesse in het jonge kind en zijn/haar ouders bleef bestaan, maar ik stapte over van de klinische praktijk naar het onderzoek. Ik deed promotie onderzoek naar de gevolgen van vroeggeboorte voor de ontwikkeling van het kind, de ouder-kind relatie en de kwetsbaarheidsbeleving van het kind door de ouders. In deze periode kreeg ik mijn eerste kindje en ervaarde ik de waarde van mindfulness in het ouderschap. Mindfulness hielp me aandachtig te zijn tijdens bijvoorbeeld de momenten dat ik mijn dochtertje voedde; mijn aandacht bij haar te hebben, maar me ook bewust te zijn van de gevoelens van liefde voor dit kleine wezentje. Ook hielp mindfulness me om me bewust te blijven van hoe het mij mijzelf ging, mijn eigen moeheid en grenzen serieus te nemen en goed voor mezelf te zorgen.

Na mijn promotie vond ik een baan bij Uva minds, waar ik het klinische werk en onderzoek kon combineren. Bij Uva minds werd al vanaf de oprichting mindfulness trainingen aangeboden aan zowel ouders als kinderen. Ik werd opgeleid door Susan Bögels en Joke Hellemans, en ik besefte me direct dat dit de manier was waarop ik wilde werken met ouders en kinderen. Op een vriendelijke en aandachtige manier aanwezig zijn als trainer, en iets aanbieden waar ze zelf mee verder konden. Niet vertellen wat ze moesten doen, maar ze ondersteunen bij het vinden van hun eigen manier. Ik voelde ook direct dat mindful parenting enorm waardevol kon zijn voor jonge ouders die net een baby hadden gekregen. Ik gunde het deze ouders om een training te volgen met mensen die in dezelfde situatie zaten als zij, en bij wie dezelfde thema’s een rol speelden. Het idee was meteen om mindful parenting in te bedden in het IMH gedachtengoed, en om de training te geven in aanwezigheid van de baby’s. Ik ontwikkelde de training in samenwerking met Margo Rigterink, Marja Rexwinkel, en Susan Bögels de Mindful met je baby training. Een aantal jaar later ontwikkelden we, ook met hulp van Gabrielle Frederiks en Petra Holtkamp Mindful met je peuter.

Mijn huidige werkzaamheden bestaan uit het geven van deze trainingen in een GGZ context, het door ontwikkelen van de trainingen, het doen van onderzoek naar de effectiviteit van deze trainingen, en het opleiden van collega’s in het geven van de trainingen.