Inhoud van de training

De arts houdt van zijn vak, blijkt uit onderzoek. Maar ook blijkt, dat hij of zij een hoge werkdruk ervaart: 70% zegt wel eens last te hebben van signalen van overspannenheid zo blijkt uit onderzoek van Movir. Stress vermindert de kwaliteit van het artsenwerk, aldus een overzichtsartikel in The New York Times.

Ik heb geleerd om bewust tijd te nemen voor mezelf. Dat geeft rust. Lonneke, psychiater

Tweeledig doel

Deze cursus dient een tweeledig doel: de huisarts leert mindfulness voor zichzelf toepassen waardoor rust, effectiviteit, kwaliteit en plezier in het werk worden vergroot, én hij of zij leert waar de patiënten baat kunnen hebben bij mindfulness, hetzij aangereikt in de eigen spreekkamer, hetzij als verwijzing naar een training door een professionele mindfulness­trainer.

Mindfulness vind ik heel praktisch. Het helpt me om rust en balans in te bouwen in mijn werkdag en maakt me veel aandachtiger. Mijn omgeving vindt mij er veel meer ontspannen uitzien en zo voel ik me ook! Harold, internist

Stressreductie en toename werkplezier

Mindfulness­training is voor stressreductie en vergroting van veerkracht. Maar mindfulness biedt meer: door bewust met de aandacht te leren schakelen ontwikkel je meer effectiviteit in werk en de rest van je leven, en vooral: meer plezier.
Je leert van moment tot moment aandachtiger te zijn, waardoor fouten verminderen en efficiëntie vergroot, maar je er ook met onverdeelde aandacht voor iedere patiënt kunt zijn, waardoor het consult sneller en bevredigender kan verlopen.

Mindfulness voor patiënten

Daarnaast leer je in deze training wat mindfulness bij sommige klachten kan betekenen. Bijvoorbeeld bij stressgerelateerde- of stemmingsklachten. Of bij vragen tegen de achtergrond van palliatieve zorg, zoals vragen rond chronische ziekte, ouderdom of rouw.

Evidence Based

Het Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) programma is evidence based voor vermindering klachten, toename veerkracht en welbevinden bij non-specifieke deelnemersgroepen alsmede bij groepen met specifieke klachten.

Recent is er in het Britse H&W een pilotonderzoek gepubliceerd over effecten van mindfulnesstraining voor huisartsen. Vooralsnog luidt de conclusie van dit onderzoek als volgt: het onderzoek toont aan dat MBSR voor huisartsen kan resulteren in minder burnout symptomen en verhoogde werkbetrokkenheid en welzijn. Klik hier voor het volledige artikel.

Ik neem nu een ademruimte tussen twee consulten in. Door even stil te staan bij mezelf kan ik me ook weer beter richten op de volgende patiënt. Jan, huisarts

1 Landelijk onderzoek naar langdurige stressfactoren bij huisartsen. Nieuwegein: Movir, november 2012, p. 30.
2 Zie voor een overzicht van de effectiviteit van mindfulness de website aandachttraining.info

Programma

Het grootste deel van de cursus (zeven sessies) bestaat uit het beoefenen van mindfulnesstraining op ervaringsniveau. Onderdeel hierbij is zelf dagelijks aandachtsoefeningen doen.

Aandachttraining gaat om het leren (h)erkennen van stress en het trainen van opmerkzaamheid en bewust zijn in stressvolle situaties zodat automatische gedrags- en handelingspatronen doorbroken worden en er een bewuste respons gegeven kan worden op de stressvolle situatie. Dit word gedaan door tijdens de dagdelen per thema theorie en oefeningen aan te bieden en daarnaast oefeningen mee te geven die thuis en in het werk toegepast kunnen worden.

De twee workshopdagen worden gebruikt voor theoretische verdieping, oefening en reflectie op de werkpraktijk. Tijdens deze dagen van de cursus wordt ingegaan op onder andere onderstaande thema’s:

  • Mindful Leiderschap; aandacht voor opbouwen van effectieve werkrelaties met collega’s, mindful communicatietechnieken inzetten ten aanzien van conflicthantering
  • Mindful Dokteren; effectief luisteren en communiceren met patiënten, opbouwen van een effectieve behandelrelatie.
  • Mindful Leven – aandacht voor work/life balance, hoe voorkom je burn-out en compassion-fatique

Plus er zal aandacht zijn voor:

  • Effecten, onderzoek en toepassingsgebieden van aandachttraining
  • Hoe verhoudt aandachttraining zich tot andere behandelingsvormen – mindfulness als behandelinterventie

Tijdsinvestering

Naast het volgen van de bijeenkomsten wordt van de deelnemer verwacht dagelijks tijd vrij te maken voor aandachtsoefeningen en bijbehorende literatuur te lezen.

Deze training online volgen?

Wil jij wel meedoen met deze training maar zijn de 7 wekelijkse bijeenkomsten voor jou tijdstechnisch niet haalbaar? Dan kun je er ook voor kiezen deze training online te volgen. Je hoeft dan alleen in Amsterdam aanwezig te zijn tijdens de twee workshopdagen, De rest van de training volg je wekelijks online parallel aan de live training en de workshopdagen volg je gezamenlijk. Je ontvangt dan ook de 8 accreditatie punten. Je ontvangt de cursusmap en de mindfulness oefeningen digitaal. Iedere les bevat video en audio materiaal waarin de thema's van de training uit worden gelegd. Bij de start van de training heb je eerst een online bijeenkomst met de beide trainers. Tevens krijg je online coaching in een Facebook groep en in live online sessies met de trainers. In het aanmedlformulier kun je aangeven of je de training online wenst te volgen. Voor nadere vragen kun je contact met ons opnemen.

Programma Mindfulness Intensive – 3 volle dagen op een fijne locatie centraal gelegen in het land

In dit intensieve format van de mindfulness training komen alle grote thema’s aan bod die ook in de 8 weekse training aan bod komen. Door het intensieve format ontstaat er ruimte voor een verdiepende ervaring van wat mindfulness kan brengen. Er is tijd voor reflectie en verstilling. Deze intensive helpt je te leren stoppen als je al een poos aan het rennen bent. Zodat je stress patronen gaat leren herkennen en handvatten aangereikt krijgt om automatische gedragspatronen te doorbreken. Na de intensive krijg je handvatten aangereikt om het geleerde vast te houden en te integreren in het dagelijks leven.

Cursusmateriaal

Bij de cursus hoort het werkboek Mindfulness voor artsen – werken met meer rust, balans en focus van Marga Gooren en Mila de Koning, audiobestanden en een literatuurmap.

Aanbevolen literatuur

  • Segal, Z.V., Williams, J.M.G., en Teasdale, J.D. (2004) Aandachtgerichte cognitieve therapie bij depressie. Uitgeverij Nieuwezijds. (ISBN 90-5712-191-3)
  • Jon Kabat-Zinn 2014. Gezond Leven met Mindfulness. Effectief programma voor het bestrijden van pijn en stress. Uitgeverij Altamira (ISBN 9789401301534)

Voor wie

Artsen, werkzaam in eerste en tweede lijn, artsen in opleiding zijn ook welkom.

Volgt binnenkort