Inhoud van de training

Het leven van een arts is vaak druk.

Vaak is aan het eind van een werkdag de to-do lijst nog niet af. En ligt bij thuiskomst na een drukke werkdag een volgende to-do lijst op je te wachten. Hoe ga jij daar mee om? Veel artsen hebben de neiging om nog harder te gaan werken, er nog een schepje bovenop te doen.

Herken jij dat? Sta jij ook vaak en lang in de 'actie-stand' en vind je het moeilijk om nog te ontspannen? Lukt het jou nog om ruimte te maken voor rust en ontspanning? Of merk je dat je eigenlijk altijd maar door gaat?

Ik neem nu een ademruimte tussen twee consulten in. Door even stil te staan bij mezelf kan ik me ook weer beter richten op de volgende patiënt. – Marieke, huisarts

Zou jij graag meer rust en ruimte in je leven willen brengen? Dan helpt de Mindfulness Core Skills training je op weg!

In deze 2-daagse training leer je de wetenschappelijk onderbouwde* basisprincipes en praktische tools uit de mindfulness die je helpen om meer rust en aandacht in te brengen in je leven. Waardoor je automatische patronen leert doorbreken en met meer gemak en plezier kunt leven en werken.

*Dobkin P, Hassed C, Mindful Medical Practitoners, Springer International Publishing AG, april 2016

*Epstein R, Attending: Medicine, Mindfulness and Humanity

Mindfulness brengt niet meer tijd in je leven maar wel meer kwaliteit. Zodat je temidden van drukte en stress toegang hebt tot een innerlijke ruimte van rust en helderheid. Dit bevordert jouw welbevinden en komt ten goede aan jouw patiënten. Zo zorg je ervoor dat je op een ontspannen en betrokken manier je werk kunt doen.

Programma

Thema's die aan de orde komen tijdens de 2 daagse training:

Dag 1: Omgaan met een volle agenda en een druk en stress-vol leven

Mindfulness vind ik heel praktisch. Het helpt me om rust en balans in te bouwen in mijn werkdag en maakt me veel aandachtiger. Mijn omgeving vindt mij er veel meer ontspannen uitzien en zo voel ik me ook! – Pieter, internist

  • Trainen van de aandacht om meer bewust te worden van automatische patronen zo dat je bewuster kunt kiezen hoe met een volle werkdag en stressvolle situaties om te gaan. We staan stil bij hoe jij een goede work/life balans kunt realiseren en hoe mindfulness je daarin kan ondersteunen.
  • Er wordt aandacht besteedt aan theorie en oefenen. Je leert korte en langere mindfulness oefeningen die je op verschillende momenten kunt inzetten en in verschillende situaties. We zullen liggende, zittende, lopende en bewegings-oefeningen doen.

Dag 2: Omgaan met moeilijke situaties zowel op het werk als thuis

  • Toepassen van mindfulness uitdagende en/of moeilijke situaties: bijvoorbeeld een slecht nieuws gesprek met een patiënt, een lastig werkprobleem of als je iemand moet teleurstellen.
  • Inzetten van mindfulness in het omgaan met heftige emoties en het doorbreken van negatieve gedachten.
  • Hoe zorg je dat je na een intensieve werkdag je niet helemaal leeg voelt?

Plus er zal aandacht zijn voor:

  • Effecten, onderzoek en toepassingsgebieden van aandachttraining.
  • Hoe verhoudt aandachttraining zich tot andere behandelingsvormen – mindfulness als behandelinterventie.

Maar het draait vooral om jou deze twee dagen...

Ik luister meer naar mijn eigen behoeftes en heb geleerd om bewust tijd te nemen voor mezelf. Dat geeft rust. En ik ben me veel meer bewust geworden hoe stress mijn denken en gevoel beïnvloedt. Nu ik dat opmerk laat ik me niet meer zo leiden door de stress. En daardoor voel ik me rustiger in stressvolle situaties. – Caroline, psychiater

  • Wat is belangrijk voor jou om je werk weer met meer rust, plezier en balans te kunnen doen?
  • Wat heb jij nodig om een leuke dokter, mens, partner, ouder, kind, vriend(in), of welke rol je dan ook nog meer vervult, te zijn?
  • Wat is voor jou belangrijk om een zinvol leven te leiden, waarin je je gelukkig voelt en voldoening ervaart?
  • Mindfulness helpt je zicht krijgen op automatische stress patronen en leert je deze automatische patronen te doorbreken. Zodat je bewustere keuzes maakt. Het brengt je in contact met dat wat jij echt wilt en nodig hebt. Het leert je je eigen grenzen herkennen en erkennen.

Startdata