Hoe goed zorg jij voor jezelf?

Zelfzorg schiet er bij mensen die van zorgen voor anderen hun beroep hebben gemaakt, heel vaak bij in. Zeker op het werk waar je altijd gericht bent op anderen. Toch kun je alleen goed voor een ander zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt.

Zelfcompassie: juist voor zorgprofessionals!

Mindful Self-Compassion (MSC) is een evidence based programma dat is ontworpen om zelfcompassie te cultiveren op basis van het werk van psychologen Kristen Neff, PhD en Christopher Germer, PhD.

Zelfcompassie betekent net zo vriendelijk en zorgzaam zijn voor jezelf als je zou zijn voor een goede vriend of vriendin. Ook (of juist!) als je gestresst bent of je rot voelt. Hard zijn voor jezelf lijkt misschien noodzakelijk om te slagen in het leven maar studies suggereren precies het tegenovergestelde: zelfcompassie is een productieve en gezondere manier om onszelf te motiveren dan zelfkritiek.

Een groeiend aantal onderzoeken geeft aan dat zelfcompassie veel voordelen heeft, waaronder het meer ervaren van geluk, veerkracht, creativiteit en bevredigende relaties, terwijl het tegelijkertijd angstige en depressieve gevoelens verminderd.

Deze korte maar krachtige mindful zelfcompassie training leert je de principes en vaardigheden die je zullen steunen om met vriendelijkheid, authenticiteit en moed te reageren op moeilijke momenten, uitdagende emoties en relaties.

De training

Deze training bevat theorie, oefeningen om zelfcompassie vaardigheden te leren in verschillende (werk)situaties, de gelegenheid om ervaringen te delen en huiswerk.

Het doel is om de directe, persoonlijke ervaring van zelfcompassie te bevorderen en vaardigheden aan te bieden om dit direct in het dagelijks leven te brengen en te kunnen integreren in het werk!

Je krijgt

  • Een korte maar (wetenschappelijk onderbouwde) leerzame en nuttige die vooral ook praktische tools en handvaten biedt om écht beter voor jezelf te gaan zorgen.
  • Herkenning, energie en inspiratie in een groep met gelijkgestemden.
  • Audiobestanden met de oefeningen.
  • Het boek ‘Hart voor de dokter, werken met zelfcompassie’. Dit boek is in eerste instantie geschreven voor artsen maar heel veel zorgprofessionals hebben aangegeven dit een waardevol boek te vinden. Alle oefeningen die we doen in de training staan erin beschreven.

Het programma

De training bestaat uit 6 online lessen van 1 uur. We gebruiken hiervoor een heel fijn online programma dat zeer gebruiksvriendelijk is en waarbij we ook online de kwaliteit van de training kunnen waarborgen.

  • Week 1: Wat is zelfcompassie
    Introductie: Wat is zelfcompassie? Misvattingen en onderzoek over zelfcompassie.
  • Week 2: Oefenen met zelfcompassie
    De fysiologie van zelfcompassie. Zelfcompassie pauze. Wat is backdraft? Mindful momenten creëren.
  • Week 3: Ontdekken van je zelfcompassievolle stem
  • Zelfkritiek en veiligheid. Jezelf motiveren met compassie.
  • Week 4: Zelfcompassie en veerkracht
    Omgaan met moeilijke gevoelens.
  • Week 5: Zelfcompassie en burn-out
    Stress en burnout. Zorgen voor jezelf terwijl je zorgt voor de ander.
  • Week 6: Wat is voor jou belangrijk?
    Kernwaarden voor zorgverleners. Voluit leven.

Voor wie

Deze training is speciaal voor iedereen die in de zorg werkt!

Startdata

Nieuwe data volgen binnenkort.
Aanmelden kan zodra startdata bekend is.