Zelfcompassie: wat is het

Zelfcompassie is het mindful, met vriendelijkheid meebewegen met onze emoties bij het zien van lijden. Terwijl mindfulness vooral is gericht op de hier en nu ervaring, is zelfcompassie gericht op degene die ervaart. Terwijl mindfulness zegt: ‘Stel je open voor je lijden, ervaar de ruimte eromheen, en het zal veranderen,’ voegt zelfcompassie hier aan toe: ‘Wees vriendelijk naar jezelf temidden van het lijden, en het zal veranderen.’ Mindfulness vraagt: ‘Wat weet ik?,’ zelfcompassie vraagt: ‘Wat heb ik nodig?’

En nu ik leer mezelf te troosten en compassie op te brengen voor mezelf, krijg ik plots zo veel meer zelfvertrouwen en geloof ik eigen kunnen en kracht.

Zelfcompassie: hoe leer je het

Iedereen kan zelfcompassie leren. Ook mensen die in hun jeugd weinig affectie ontvingen. Of mensen die het moeilijk of gênant vinden om aardig voor zichzelf te zijn.
Zelfcompassie is feitelijk een moedige mentale houding. Je neemt een positie in tegen datgene wat je schade berokkent, zoals de pijn die we onszelf – al is het onbewust – aandoen door zelfkritiek, isolatie en piekeren.
Zelfcompassie biedt emotionele veerkracht, door onszelf onze tekortkomingen te laten toestaan, zodat we onszelf kunnen vergeven en onszelf en anderen met zorgzaamheid en respect kunnen benaderen, en voluit mens kunnen zijn.

Door het beoefenen van zelfcompassie mag ik meer van mezelf. Het toepassen van zelfzorg gaat me veel gemakkelijker af, ik kies eerder voor mezelf en zorg daardoor beter voor mijn lichaam en geest.

Mindful Self-Compassion (MSC)

De Mindful Self-Compassion (MSC)-training is een ontdekkingsreis naar je zelf en naar vriendelijke in jezelf. Compassie werkt paradoxalerwijs zowel verzachtend en steunend als openend voor het emotioneel moeilijke dat we onbewust in onszelf vasthouden. Vaak al vele jaren. Daarom zou het kunnen dat tijdens de training moeilijke emoties aan de oppervlakte komen, juist wanneer we ons ontwikkelen en groeien in ons vermogen om hen tegemoet te treden en te helen. De trainers creëren tijdens de training een veilige, steunende omgeving , gebaseerd op vertrouwelijkheid, het nemen van individuele verantwoordelijkheid en het gezamenlijk commitment om compassie voor elkaar en voor jezelf te ontwikkelen.

Onderzoek

Het onderzoek rond zelfcompassie neemt snel toe en laat zien dat deze benadering emotioneel welzijn bevordert, angst en depressie vermindert en goede, gezonde gewoontes en relaties helpt ondersteunen.

Programma

Het programma dat hier wordt aangeboden is een intensieve versie van de Mindful Self-Compassion training (MSC) die door Kristin Neff en Christopher Germer is ontwikkeld. Je doorloopt de training in 5 dagen.

Programma onderdelen zijn onder andere: meditatie, korte uitleg, ervaringsoefeningen en groepsbespreking.

Door op te merken dat ik streng ben voor mezelf kan ik dat soms ook direct verzachten en het meer loslaten. Dat maakt het leven voor mij gemakkelijker.

Deze training leert je:


  • mindfulness- en zelfcompassie-oefeningen in het dagelijks leven toe te passen
  • jezelf meer ondersteunend dan zelfkritisch te motiveren
  • moeilijke emoties meer vanuit het hier en nu, met acceptatie, te benaderen
  • gevoelens van mislukken en ontoereikendheid te kunnen erkennen en beantwoorden
  • moeilijke relaties (oude en nieuwe) te kunnen omvormen en herwaarderen
  • de kunst van het genieten en zelfwaardering te beoefenen
  • simpele zelfcompassie-oefeningen met patiënten, cliënten of leerlingen te kunnen begeleiden
  • de theorie en het onderzoek achter zelfcompassie te beschrijven

Voor wie

Dit programma is bedoeld voor iedereen, maar met name voor professionals die zelfcompassie in hun werk willen integreren. Meditatie-ervaring is geen voorwaarde voor deelname. Iedereen is welkom. De voertaal is Engels

Startdata