Inhoud

Lorraine Hobbs en Karen Bluth zijn pioneers in het veld van zelfcompassietraining voor jongeren en jongvolwassenen. Ze hebben hun ervaring bij elkaar gebracht om het empirisch ondersteunde programma Mindful Zelfcompassie (MSC) van Kristin Neff and Christopher Germer aan te passen voor jongeren. Onderzoek naar MFY laat een verandering zien naar minder bezorgheid, depressiviteit en waargenomen stress in de adolescentietijd.

Deze tweedaagse workshop is een prachtige gelegenheid voor professionals die met jongeren werken en voor ouders om zich te verdiepen in de belangrijkste praktijken en oefeningen die jongeren en adolescenten ervaren als ze gaan meedoen aan een volledig 8-weeks programma. De grondleggers zelf zullen je laten ervaren hoe krachtig en transformerend de beoefening van zelfcompassie kan zijn voor de groep van jongeren in deze uitdagende periode van hun leven.

Zelfcompassie: wat is het?

Zelfcompassie is de houding van onszelf vriendelijk bejegenen als dingen misgaan in ons leven. De meesten van ons geven onze vrienden en geliefden warmte, tederheid en geduld als ze het moeilijk hebben, tekort komen of soms falen in hun leven, maar we vinden het veel moeilijker om onszelf met diezelfde kwaliteiten van compassie te bejegenen in vergelijkbare situaties. Zelfcompassie is gericht op degenen die het moeilijk heeft en moedigt ons aan de fundamentele vraag te stellen: wat heb ik nodig? Door te erkennen dat er een moeilijkheid is (mindfulness), dat zulke zaken een gewoon onderdeel zijn van elk menselijk leven (gedeelde menselijkheid), en door verbinding met onze natuurlijk vermogen van vriendelijkheid naar het ongemak of lijden (self-kindness), kunnen we gezonde en duurzame manieren van omgaan ontwikkelen met alle levensomstandigheden. in het bijzonder in de adolescentie waar dingen soms op zijn kop lijken te staan.

Programma

Zelfcompassie kan door iedereen geleerd worden, ook door kinderen en jongeren, en zelf door diegenen die in hun jeugd te weinig genegenheid hebben ontvangen of die het gênant vinden om vriendelijk voor zichzelf te zijn. Het is een moedige mentale houding om zich teweer te stellen tegen leed, inclusief het ongemak dat we ongewild onszelf aandoen door zelfkritiek, isolement zoeken, en piekeren als dingen misgaan. Zelfcompassie zorgt voor emotionele stevigheid en veerkracht, stelt ons in staat toe te geven dat we fouten maken, onszelf te vergeven, en onszelf en anderen met respect en zorg te behandelen, volledig mens te zijn.

Na de workshop kun je:

  • Zelfcompassie beoefenen in het dagelijks leven
  • De wetenschap achter zelfcompassie begrijpen en hoe het werk in het adolescente brein
  • Begrijpen hoe een jongeren zichzelf kan motiveren met vriendelijkheid in plaats van kritiek
  • Een jongere helpen moeilijke emoties te hanteren met groter gemak
  • Beter omgaan met zorgverlenersvermoeidheid als professional of ouder
  • De kunst van genieten en zelfwaardering beoefenen
  • Eenvoudige zelfcompassie-oefeningen leren aan je kinderen of cliënten

De workshop omvat uitleg, meditatie, ervaringsgerichte oefeningen, en groepsdiscussie. Deelnemers ervaren zelfcompassie en leren oefeningen die zelfcompassie in het dagelijks leven bevorderen. Er is geen voorafgaande ervaring met mindfulness of meditatie vereist om deel te nemen.

Voor wie

Deze tweedaagse workshop is voor ouders en jongeren die MFY in hun dagelijks leven willen gebruiken en voor iedereen die het MFY programma in de toekomst wil gaan toepassen in onderwijs en klinische settings, zoals leraren, jongerenwerkers, psychologen en therapeuten.

Startdata