Inhoud van de training

Wat is compassie?

Het werkt bevrijdend om minder kritisch te zijn en milder naar jezelf. De angst voor het oordeel van anderen is daardoor minder.

Zelfcompassie gaat over vriendelijk zijn voor jezelf. Dat klinkt als iets heel normaals. Toch hebben velen van ons daar moeite mee. Onze interne criticus is sterk. Juist op momenten dat we het toch al moeilijk hebben. Een ander die het moeilijk heeft geven we graag steun – maar onszelf geven we hierbij eerder nog eens op de kop. De prijs hiervan is verlies aan plezier en soms klachten als verbittering, piekeren, angst of somberheid. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Vriendelijkheid en mildheid kun je trainen. De Mindful Self Compassion (MSC) training is voor iedereen die kwaliteit aan zijn leven wil toevoegen. De trainingen zijn wetenschappelijk op hun effectiviteit onderzocht.

Zelfcompassie tegenover zelfkritiek

Vriendelijkheid is de basisbeweging van compassie. Vanuit ons hart kan vriendelijkheid en zachtmoedigheid opwellen, bij het zien van pijn en hardheid. Als een antidote, een balsem op de wonde. We weten dat we het moeilijke hier niet mee kunnen wegnemen, maar wel verzachten. Het is de natuurlijke neiging die bij een ouder opkomt als het een ziek kind opneemt: de ouder weet dat de koorts niet weggaat door de koestering, maar hoopt wel dat het kind zich iets beter voelt. Zo kunnen we ook met onszelf omgaan. Tegenover zelfkritiek staat dus vriendelijkheid.

Met de zelfcompassietraining versterk je de kwaliteiten van het hart en leer je:

  • een mildere en vriendelijker houding naar jezelf aan te nemen, juist op momenten dat je dat goed kunt gebruiken;
  • inzicht te verkrijgen in elementen uit de westerse en boeddhistische psychologie die betrekking hebben op de beoefening van compassie;
  • behulpzame vaardigheden te ontwikkelen in contact met ongemak, pijn of stress;
  • praktische oefeningen voor het dagelijks leven.

Programma met een wetenschappelijke basis

Net als mindfulness is de zelfcompassietraining hard op weg een evidence based benadering te worden. Wetenschapper Kristin Neff heeft een uitgebreide bibliografie gepubliceerd over werkzaamheid en effectiviteit van zelfcompassietraining. Ditzelfde geldt voor medeontwikkelaars Christopher Germer en Paul Gilbert.

Programma

Dat ik vriendelijk, mild en liefdevol MAG zijn naar mezelf...ik wist niet dat het KON of MOCHT...

Onderdelen van de workshop:

De training bestaat uit negen sessies van elk 2,5 uur. Net als bij de mindfulnesstraining is het thuis oefenen van belang. Je haalt het maximale uit de training bij een dagelijkse formele beoefening en reflectie van gemiddeld een half uur tot een uur per dag.
(De zelfcompassietraining MSC wordt ook wel aangeboden in de vorm van een intensive van vier hele dagen. Dit betreft hetzelfde programma, alleen wordt dit dan achter elkaar aangeboden. Zie bij veelgestelde vragen (hieronder) voor meer informatie over de keuze voor een intensive).
De compassietraining is net als de mindfulnesstraining een ervaringsgerichte training. Er worden oefeningen aangeboden die gericht zijn op het doen groeien van acceptatie en verbondenheid met onszelf en met anderen. Moeilijke ervaringen worden niet uit de weg gegaan, maar er is ook ruimte voor humor en gemak. Aan de hand van zelfonderzoek wordt aan eigen ervaring getoetst wat heilzaam is en wat niet.

Voor wie

Voor iedereen die behoefte heeft zijn vermogen tot (zelf-)compassie uit te breiden. Bij voorkeur heb je eerder een mindfulnesstraining gedaan, maar dit is niet verplicht.

Startdata