Mediteren met CVM-Online

Elke avond van 19:30-20:00 uur › 30 mei 2020

Elke avond een online mindfulness-sessie in tijden van sociale onthouding.

link to article Mediteren met CVM-Online

Zorgen voor de toekomst, die hebben we allemaal zo nu en dan. Maar in deze onzekere tijden zijn zorgen voor de toekomst voor velen van ons sterker aanwezig. En ze zijn reëel; we leven momenteel in onzekere tijden, onze gezondheid en onze financiële zekerheid staan nu meer onder druk dan gewoonlijk.

Ook ik merk dat zorgen over de toekomst vaker in mijn hoofd voorbij komen. Dat ik me af vraag hoe alles zich verder gaat ontwikkelen, wat dat betekent voor mijn eigen inkomen, voor ons leven hier in de Nederlandse samenleving, en wat de weerslag zal zijn op de wereld als geheel.

Wijs handelen in deze crisis

Tegelijkertijd voel ik me onmachtig. Ik weet niet hoe ik de situatie zou kunnen oplossen, ik kan er weinig aan doen. Hoe nu om te gaan met deze zorgen over de toekomst? En waar kan ik wél wijs handelen voor de toekomst?

The best way to take care of the future is to take care of the present moment. Thich Nhat Hanh

Ik ben op het moment geïnspireerd door een citaat van boeddhistische leraar Thich Nhat Hanh, oprichter van het meditatiecentrum Plum Village in Frankrijk. Hij zegt:

“The present moment is the substance with which the future is made. Therefore, the best way to take care of the future is to take care of the present moment. What else can you do?”

“Het huidige moment is de substantie waarmee de toekomst wordt gemaakt. Daarom is de beste manier om voor de toekomst te zorgen, om voor het huidige moment te zorgen. Wat kun je anders doen?”

En dat is precies wat de beoefening van mindfulness mogelijk maakt. Tot stilstand komen in het hier en nu. Echt aanwezig zijn zodat we naar ons beste vermogen kunnen zorgen voor wat zich hier en nu aandient. Liefdevol omarmen wat nu aanwezig is, helder zien wat er nu speelt, wat onze aandacht nodig heeft en een zo wijs mogelijk besluit nemen in hoe dit te beantwoorden.

Dit is een hele praktische manier van tegen jezelf te zeggen: ‘Ik ben er voor je.’ Miranda van Schadewijk

Het direct ervaren, voelen van dit ademende, levende wezen dat je bent. Zo je aandacht, je liefdevolle aandacht, zo goed als dat lukt, te richten op jezelf in het hier en nu. In wezen is dat een hele praktische manier van tegen jezelf te zeggen: ‘Ik ben er voor je.’

Moeilijke situaties erkennen

En als het dan zo is, dat je je in het moment in een lastige, onprettige situatie bevindt, kijk dan of je dat kunt erkennen: ‘Dit is moeilijk!’ ‘Dit is een nare situatie!’ ‘Ach, wat voel ik me rot.’ Om niet mee te gaan in je automatische reactie van afkeer, ontkenning of afleiding. Maar in plaats daarvan te proberen het toe te laten, liefdevol te omarmen met je aandacht. Als het ware tegen jezelf te zeggen: ‘Ik weet dat je het nu moeilijk hebt, en dat is precies waarom ik er voor je ben.’

Dit is zorgen voor het huidige moment en wat zich daarin aandient. En daardoor zul je ook beter in staat zijn wijs te handelen en zo te zorgen voor de toekomst.

Genieten van prettige momenten

Vergeet niet ook te genieten van de prettige momenten! Als blijkt dat er nu eigenlijk ook heel veel omstandigheden aanwezig zijn die vreugde teweeg kunnen brengen, zelfs te midden van andere, moeilijkere omstandigheden, kijk of je die kunt koesteren. Zodat je daar ook energie uit kunt putten.

Zitten, het lichaam voelen, even niks hoeven doen, kan misschien wel ruimte geven voor de vreugde van het leven en levendigheid te ervaren.

Zo ben je beter in staat om wijs te handelen en te zorgen voor de toekomst. Miranda van Schadewijk

De bloeiende lente, de ijverige vogeltjes die hun nestjes bouwen, een gezellig moment met je huisgenoten, een warme zonnestraal op je gezicht, heerlijk dansen in je woonkamer, genieten van een lekkere maaltijd, het lichaam dat tot rust komt en de geest die zich ontspant in een meditatie.

Merk dan ook dit op, en neem het helemaal in je op. Waar voel je dit, hoe voelt dit, verandert het? Dit is een moment van vreugde. Dit moment kun je koesteren. Zorgen voor het huidige moment en wat zich daarin aandient kan ook betekenen je vreugde te voeden en daar energie van te krijgen. En zo te zorgen voor de toekomst.

En als je het heel filosofisch wilt bekijken: dit huidige, vreugdevolle moment is een moment in de toekomst van je eigen verleden.

Stap voor stap, van moment tot moment, zorg jij voor je toekomst door te zorgen voor het huidige moment.

Meditatie

Bekijk hier de meditatie van Miranda over dit onderwerp bij CVM-Online:

Voor alle opnames van CVM-Online: bekijk de video’s of luister de podcasts.


Miranda verzorgt regelmatig mindfulness- en compassietrainingen bij het Centrum voor Mindfulness. Voor meer informatie:

Volg een mindfulness­training

Volg een compassietraining


Auteur: Miranda van Schadewijk, mindfulness- en compassietrainer, programma-assistent CVM.