Mediteren met CVM-Online

Elke avond van 19:30-20:00 uur › 30 mei 2020

Elke avond een online mindfulness-sessie in tijden van sociale onthouding.

link to article Mediteren met CVM-Online

In welk opzicht is jouw leven veranderd in de afgelopen weken? Wat heb je moeten inleveren en wat heb je wellicht gewonnen? Wat heb je bevestigd gekregen over jezelf? En wat heb je misschien ontdekt of heb je onder invloed van de realiteit moeten bijstellen?

De crisis heeft ook invloed gehad op mijn werk. Niet alleen verliep al het contact via beeldbellen, ook klopten mensen naast de gebruikelijke klachten met andere vragen aan.

Hoe ervaar jij deze crisis?

De afgelopen weken sprak ik cliënten en deelnemers met angst voor besmetting, concentratieproblemen, stress vanwege het thuiswerken in het bijzijn van partner en kinderen en gevoelens van eenzaamheid.

Inmiddels spreek ik ook mensen die opzien tegen een verdere versoepeling van de maatregelen vanwege eigen kwetsbaarheden of die van hun naasten; die werk en inkomsten hebben zien slinken; die beginnen terug te kijken op ingrijpende ervaringen in het ziekenhuis; of wiens relatie met hun partner de afgelopen periode is verslechterd.

Een crisis nodigt je ook uit om je leven in heroverweging te nemen.

Ook spreek ik mensen die een gebrek aan perspectief ervaren, omdat hun werk zich slecht leent voor de anderhalve-meter samenleving, of een gebrek aan zingeving omdat hun werk in het zicht van deze nieuwe realiteit ineens minder belangrijk lijkt.

Ik spreek mensen voor wie andere dingen belangrijker zijn geworden; die worstelen met hun waarden. Crises kunnen je nu eenmaal uitnodigen om je kernwaarden in heroverweging te nemen en bieden in die zin ook kansen. Ik ken iemand voor wie deze coronacrisis het laatste duwtje was en die na de zomer gaat beginnen met een opleiding in een heel nieuwe richting.

Ook voordelen

Wat doet er werkelijk toe voor jou? Misschien is dat wel iets anders dan je altijd had gedacht. Het is opvallend hoeveel mensen ik de afgelopen weken opgelucht heb zien ademhalen. Heerlijk, even niemand mógen zien, even geen vergaderingen, conferenties en congressen.

Geen fear of missing out, je kunt immers niets missen als er niets gebeurt. Want wat als gemis wordt benoemd blijkt vaak eerder een gevoel te zijn van erbuiten staan, niet mee te doen. Vaak gaat het niet zozeer om de activiteit zelf als wel om de angst dat het allemaal doorgaat zonder jou.

Geen fear of missing out, je kunt immers niets missen als er niets gebeurt.

Veel mensen zijn blij dat ze even niet voortdurend het gebabbel van hun collega’s hoeven aan te horen, hoezeer ze ook op hen zijn gesteld. Die genieten van de stilte, omdat er minder verkeer is op straat en er nauwelijks vliegtuigen overkomen. Die rust ervaren nu ze zich behoedzamer en kalmer door de openbare ruimte moeten bewegen.

Die minder last hebben van een innerlijk conflict, omdat ze minder op jacht zijn naar nieuwe kleding en schoenen - er zijn voorlopig immers toch niet zoveel speciale gelegenheden om die te dragen? Ze wisten heus ook wel dat ze het klimaat met al dat koopgedrag geen dienst bewezen.

Doen wat je belangrijk vindt

Ik spreek mensen bij wie de routine noodgedwongen is doorbroken en bij wie het nu naast de onzekerheid ook borrelt en bruist van de creativiteit. Die oude of nieuwe hobby’s hebben opgepakt. Die eindelijk mee kunnen gaan in het tempo van hun kinderen. Die blij zijn tijd te hebben om op te ruimen, om orde op zaken te stellen. Om uitgebreider en gezonder te koken. Meer te bewegen. Werkelijk contact te ervaren met vrienden en geliefden, iets voor andere mensen te kunnen betekenen. Die beseffen wat kunst en cultuur voor hen betekent, in moeilijke tijden. En niet te vergeten de natuur. Die nu doen wat ze eigenlijk al zo lang hadden willen doen, wat ze werkelijk belangrijk vinden, wat hen werkelijk voedt.

Wat wil je behouden?

Misschien ben je blij nu we weer wat meer gaan mogen. Maar misschien bespeur je bij jezelf ook wel reserve. Want hoe houd je de verworvenheden vast, die je als bijvangst van deze crisis zomaar in de schoot zijn geworpen? En wat wil je er eigenlijk van behouden?

Misschien heb je wel ontdekt dat je niet meer helemaal terug wilt naar je oude leventje maar weet je ook nog niet zo goed hoe dat nieuwe er dan uit moet gaan zien. Wat blijkt er werkelijk toe te doen voor jou en hoe wil je dat vormgeven nu er heel geleidelijk aan weer wat meer ruimte ontstaat om vorm te geven?


Margôt verzorgt regelmatig mindfulness- en compassietrainingen bij het Centrum voor Mindfulness. Voor meer informatie:

Volg een mindfulness­training

Volg een compassietraining

Vervolgtraining Leven vanuit je kernwaarden


Auteur: Margôt van Stee, mindfulness- en compassietrainer, docent opleiding tot mindfulness­trainer, psycholoog NIP.