De meeste mensen zijn vriendelijker voor een ander dan voor zichzelf. Als je mensen vraagt hoe ze naar een goede vriend(in) reageren als hij/zij een fout heeft gemaakt of iets doms heeft gedaan dan zijn de meeste mensen begripvol, steunend en troostend.

Maar als je hen vraagt hoe ze reageren als ze zelf een fout hebben gemaakt of iets doms hebben gedaan dan hoor je dingen als: veroordelend, kritisch en hard. Een wereld van verschil dus.

Uit onderzoek blijkt echter dat deze zelfkritiek ons totaal niet helpt om nooit meer iets doms te doen of een fout te maken! Sterker nog zelfkritiek is zelfs schadelijk want het zorgt voor veel stress. Het zorgt ervoor dat je lichaam in de alarmstand komt, je stress hormonen gaan omhoog en dat is op de lange termijn schadelijk voor je gezondheid.

Uit onderzoek van Kristin Neff, zelfcompassie-expert en associate professor of human development aan de University of Texas, blijkt dat mensen die vriendelijk en compassievol zijn voor zichzelf, beter met moeilijke situaties kunnen omgaan en meer bewust zijn van hun eigen gevoelens waardoor zij beter in balans blijven wanneer moeilijke dingen zich aandienen. Daardoor loopt de stress bij hen niet zo op.

Maar hoe doe je dit dan? Hieronder vijf oefeningen om vriendelijker te zijn voor jezelf:

1. Leer je kritische stem herkennen.
Onderzoek eens welke woorden, beelden of gevoel de kritische stem gebruikt of oproept. Onze kritische stem lijkt soms op een duiveltje dat je wel hoort maar niet ziet. Het voelt soms als heel eigen. Het is echter gewoon een (aangeleerde) manier van ‘self-talk’. Als we dit kunnen opmerken kunnen we het ook anders doen.

Herinner jezelf eraan dat je juist op moeilijke momenten vriendelijk en zorgzaam moet zijn voor jezelf.

Steeds als je merkt dat je innerlijke dialoog niet vriendelijk is stop dan even. Haal een keer diep adem. Bedenk wat je tegen een goede vriend of vriendin zou zeggen als hij/zij in dezelfde situatie zou zitten als jij, of zich net zo voelt als jij, en laat je daardoor inspireren. Kijk eens of je net zo vriendelijk en zorgzaam kunt zijn naar jezelf als naar een goede vriend/vriendin.

2. Als stressvolle situaties of gevoelens zich aandienen, erken dan dat dit een moeilijk moment is.
Moeilijke momenten horen bij het leven. Neem het niet persoonlijk en wees alert op zelfkritiek. Herinner jezelf eraan dat je juist op moeilijke momenten vriendelijk en zorgzaam moet zijn voor jezelf.

3. Geef je hersenen regelmatig even een korte pauze.
Drink je kop koffie of thee of eet je lunch eens met aandacht en neem de tijd om er echt van te genieten. Dus niet je koffie drinken terwijl je tegelijkertijd dat telefoontje afhandelt of je email leest! Alsmaar doorrennen verhoogt je stressniveau en zorgt ervoor dat je minder bewust bent van dat innerlijke duiveltje.

4. Geef je lichaam aandacht, ook of juist als je het erg druk hebt.
Af en toe inchecken bij hoe je lichaam aanvoelt en kijk eens wat het dan nodig heeft. Misschien moet je wel even wat strekoefeningen doen, een betere zithouding aannemen of even een paar een minuten alle spieren in het lichaam bewust ontspannen. Wees zorgzaam en vriendelijk voor je lichaam.

5. Schrijf aan het eind van de dag vijf dingen op waar je dankbaar voor bent.
Dankbaarheid beoefenen is een snelle manier om je gelukkiger te gaan voelen. En vergeet hierbij jezelf niet! Sta eens stil bij iets wat jij echt goed hebt gedaan, waar je tevreden over bent of een kwaliteit van jezelf waar je dankbaar voor bent.

Dankbaarheid is een snelle manier om je gelukkiger te gaan voelen. En vergeet hierbij jezelf niet!

Blik voor het slapen gaan terug op de dag. Laat alle moeilijkheden van de dag bewust los. Spreek jezelf eens vriendelijk toe: ‘Je hebt gedaan wat je kon, zo goed als je kon. En ook al was niet alles perfect (wat het nooit is!) ik hou toch van je!’

Probeer deze manieren maar uit. Vriendelijker voor jezelf zijn is helemaal niet moeilijk.

Auteur: Mila de Koning, mindfulness- en compassietrainer, hoofddocent.