Mediteren met CVM-Online

Elke avond van 19:30-20:00 uur › 30 mei 2020

Elke avond een online mindfulness-sessie in tijden van sociale onthouding.

link to article Mediteren met CVM-Online

Terwijl de wereld tot een halt is gekomen en we sociale afstand moeten houden heb ik juist de afgelopen weken last van ongenode gasten. Deze komen vaak langs op ongewenste tijdstippen. Zoals ’s avonds voor het slapen gaan, ze zijn er soms gelijk als ik in de ochtend ontwaak of verstoren mijn rust tijdens mijn meditatie.

Nee, mijn ongenode gasten zijn niet mijn huisgenoten, Alhoewel het met 2 pubers hier in huis soms ook wel hectisch kan zijn. Maar het zijn gevoelens van onzekerheid en soms ook angst, onrust en verdriet.

Omgaan met angst, onrust en verdriet

Steeds als deze ongenode gasten zich aandienen dan word ik daardoor behoorlijk in beslag genomen. Ik voel weerstand. Ik probeer ze de deur uit te krijgen. Ik probeer ze te negeren. Of ik probeer mezelf te vertellen dat het helemaal niet erg is dat ze er zijn. Wat natuurlijk niet helpt want ik vind het wél erg!

Can you sit in the midst of this?

En als ik dan zo aan het worstelen ben dan hoor ik vaak ineens weer de woorden die een meditatie-leraar ooit tegen mij zei. Dat was tijdens een retraite waar ik ook aan het worstelen was. ‘Can you sit in the midst of this’, dat vroeg ze me, met een compassievolle blik. Meer hoefde ik niet te doen volgens haar. Het was zo’n simpel advies maar het bleek in al zijn simpelheid enorm krachtig.

Nog steeds komt haar stem bovendrijven als ik aan het worstelen ben en voel ik weer de compassie de ze uitstraalde. Can you sit in the midst of this? Kan ik hiermee zitten. Stilzitten in het oog van de storm.

Innerlijke ruimte ontdekken

En telkens weer ontdek ik dan een innerlijke ruimte in mij van waaruit ik te midden van de volle catastrofe van het leven de chaos kan gadeslaan. Dan kan ik mijn eigen hand vasthouden omdat ik het moeilijk heb. Wetend dat ik er ben om voor mezelf te zorgen. En dan ontstaat er ook ruimte voor andere gasten, zoals vertrouwen, kalmte, vreugde en dankbaarheid. Dan voel ik me heel en verbonden. Verbonden met mezelf. Maar ook met de mensen en de wereld om me heen. Ik ben niet alleen.

In de mooie en moeilijke momenten hebben we emotionele nabijheid nodig. Ten eerste van onszelf!

Laat sociale afstand geen emotionele afstand zijn. In de mooie en moeilijke momenten hebben we emotionele nabijheid nodig. Ten eerste van onszelf! Je eigen nabijheid voelen, jezelf niet in de kou laten staan, er voor jezelf kunnen zijn zoals je er ook voor een ander kunt zijn. En uiteraard hebben we ook de emotionele nabijheid van anderen nodig. Wij mensen zijn sociale dieren. Fysieke afstand is moeilijk voor ons. Maar emotionele afstand is pijnlijker.

Het anker van mindfulness en zelfcompassie

Mindfulness en zelfcompassie kunnen in de mooie en moeilijke momenten in ons leven een anker zijn. Een anker dat ons eraan herinnert en helpt om het leven ten volle te ervaren in wat zich dan ook aandient. Door dichtbij jezelf te blijven en sensitief te zijn naar wat jij nodig hebt, kun je ook open staan voor wat de wereld om je heen nodig heeft. Zodat we kunnen genieten van het goede dat het leven te bieden heeft zonder ons eraan vast te klampen.

Hoe goed zorg je voor jezelf? Te midden van alles wat er gebeurt?

En dat we ook goed voor onszelf kunnen zorgen als we obstakels tegenkomen op ons levenspad, zonder dat deze ons verpletteren. Dat vraagt een open geest en een moedig hart. Belangrijk hierbij is de vraag: hoe ga je met jezelf om? Hoe goed zorg je voor jezelf? Te midden van alles wat er gebeurt.

Mindfulness vraagt je om bewust te zijn, steeds weer, van de ervaring van dit moment en deze volledig te accepteren. Zelfcompassie vraagt je om jezelf volledig te omarmen in dit mens-zijn. Jezelf te accepteren precies zoals je bent. Jij bent al goed genoeg. Ook al zullen slechte ervaringen onderdeel van je leven zijn, zal er lijden en onzekerheid zijn en heb je waarschijnlijk wel slechte eigenschappen. Dat betekent niet dat jij slecht bent zoals je bent. Maar dat jij mens bent!

Zelfcompassie vraagt ons om een goede relatie aan te gaan. Een goede relatie met jezelf. Je eigen goede vriend te zijn.


Meditatie en meer

Mila de Koning hield over deze blog een meditatie bij CVM-Online.
Kijk en luister hier:

Voor alle opnames van CVM-Online: bekijk hier de video’s of luister hier de podcasts.

Mila verzorgt regelmatig trainingen bij het Centrum voor Mindfulness.
Voor meer informatie:

Mindful Zelfcompassietraining (intensive)

Retraite voor artsen

Check de agenda


Auteur: Mila de Koning, mindfulness- en compassietrainer, hoofddocent opleiding tot mindfulness­trainer, co-auteur “Hart voor de dokter”.